Modificări legislative
1. Reguli noi pentru solicitarea codului de TVA. Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, care a apărut în februarie 2021. Această procedură regândită complet a venit în urma unei modificări prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, pot exista cazuri în care codul este anulat imediat după ce se acordă.
2. Noul plafon pentru TVA la încasare, funcțional cu întârziere. Deși vorbim, în esență, de o modificare operată pe final de 2020 care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021, majorarea plafonului pentru TVA la încasare (de la 2,25 la 4,5 milioane lei) a devenit operațională efectiv la începutul primăverii. Măsura inițială nu fusese stabilită corect de Parlament, motiv pentru care a fost nevoie de intervenția Guvernului prin OUG.
3. Noile reguli de TVA pentru comerțul online în UE. Una dintre schimbările majore din domeniul TVA-ului a devenit aplicabilă de la 1 iulie 2021. În mare, vorbim de introducerea a trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul electronic - UE, nonUE și de import. De ce? Înainte, declararea și plata TVA-ului se făceau în statul membru UE în care este clientul dacă firmele din România depășeau un plafon de vânzări la distanță de 35.000 euro. Dacă vânzările sunt de până la 35.000 euro, declararea și plata TVA-ului se făceau în statul în care e stabilită firma. De la 1 iulie, acest plafon este de 10.000 euro în toată Uniunea. Cu alte cuvinte, de acest plafon depinde stabilirea locului în care se datorează TVA. Schimbările au venit atât cu modificări la Codul fiscal și normele sale, cât și cu noi ordine date de Fisc.
4. Firmele care încasează bani din alte state UE vor fi monitorizate de Fisc pentru prevenirea fraudelor cu TVA. Tot în domeniul comerțului online este și o directivă europeană ce trebuie implementată de România din 2024. Concret, Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Informațiile vor fi raportate trimestrial de prestatorii de servicii de plăți online, în cazurile în care vorbim de firme care au primit minimum 26 de asemenea plăți într-un trimestru. Măsura este pentru a eficientiza controalele fiscale pentru depistarea fraudelor de TVA în comerțul online.
5. Rambursarea TVA-ului cu control ulterior a fost permanentizată formal. Rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost transformată formal într-o măsură permanentă, prin modificarea Codului de procedură fiscală prin ordonanță a Guvernului. Măsura se va aplica efectiv din 1 februarie 2022, pentru că până la 31 ianuarie 2022 se aplică oricum mecanismul temporar dat prin OUG 48/2020.
6. Fiscul va afla cine cumpără mașini second hand din UE, pentru a preveni fraudele cu TVA. Fiscul va afla de la Registrul Auto Român informații despre toate persoanele fizice și juridice care cumpără mașini second hand din Uniunea Europeană, în încercarea de a preveni fraudele cu TVA. Astfel, cei care cumpără mașini second hand sunt obligați, mai nou, să se prezinte la Registru pentru formalitățile legale necesare.
7. Calcularea impozitului pe spectacole se face fără TVA. Calcularea impozitului pe spectacole, care se plătește la autoritățile locale, se face, din septembrie 2021, fără a include TVA-ul încasat de organizatori pe bilete și abonamente. Măsura a fost dată prin ordonanță și vizează persoanele care organizează concerte muzicale și competiții sportive, dar și cinematografele sau circurile.
8. Noi operațiuni cu cotă redusă de TVA de 5%. Este vorba de trei categorii de livrări pentru care s-a stabilit aplicarea cotei reduse de TVA de 5% - livrarea de lemne de foc pentru firme și persoane fizice (de la 12 decembrie 2021), livrarea de e-book-uri pentru persoanele fizice (de la 1 ianuarie 2022), livrarea energiei termice pentru persoanele fizice și alte entități (de la 1 ianuarie 2022). În plus, TVA-ul redus se va aplica, o singură dată pentru o persoană, și la livrarea locuințelor mai scumpe (de la 1 ianuarie 2022) - măsura era prinsă deja în legislație pentru 2022, dar Guvernul a ajustat-o prin OUG.
Decizii date de Curtea de Justiție a UE
9. Deducerea trebuie permisă inclusiv firmelor cu codul de TVA anulat, dacă sunt îndeplinite condițiile de fond. Este exagerat ca dreptul de deducere a TVA-ului să fie condiționat de respectarea unor obligații de formă, cum ar fi reînregistrarea în scopuri de TVA, fără a verifica cerințele de fond, a preciat Curtea. Este vorba de situația unei firme (din România) cu cod anulat de TVA căreia i s-a refuzat sistematic reînregistrarea și deducerea taxei pentru că administratorul său era asociat într-o altă firmă aflată în insolvență.
10. O firmă intrată în faliment are în continuare dreptul la deducerea TVA-ului. Chiar dacă o companie intră în faliment, se consideră că operațiunile făcute până la desființarea efectivă au un caracter economic, astfel că dreptul de deducere a TVA-ului există în continuare. Decizia Curții a venit tot într-un „conflict” între o firmă din România și Fisc.
11. Persoana răspunzătoare solidar trebuie să plătească, pe lângă TVA-ul datornicului, și dobânzile aferente. Atunci când vorbim de atragerea răspunderii solidare a unei persoane pentru o datorie de TVA, aceasta trebuie să achite atât taxa în sine, cât și dobânzile aferente. Raționamentul este aplicabil dacă se stabilește că, la exercitarea dreptului de deducere, se știa că datornicul nu va plăti TVA-ul.
12. Deducerea TVA-ului trebuie permisă dacă este o legătură directă și imediată între achiziții și livrări. Așa cum ne-au informat specialiștii, Curtea a subliniat recent că, dacă poate fi stabilită o legătură între achiziții și livrări, trebuie acordat dreptul de deducere. Asta indiferent de costul achizițiilor și rezultatul acestora sau de impactul asupra cifrei de afaceri.
13. Rambursarea TVA-ului și lipsa numărului facturii. Concret, este vorba de o situație în care judecătorii europeni au stabilit că, dacă o cerere de rambursare de TVA nu conține numărul facturii, dar conține alt număr ce permite identificarea ei, Fiscul trebuie să accepte solicitarea.