Amnistia fiscală pentru diurnele netaxabile reîncadrate de Fisc, din 1 iulie 2015 și până în 3 aprilie 2022, în venituri salariale taxabile
Legea 72/2022 a intrat în vigoare pe 3 aprilie 2022 și oferă o soluție pentru indemnizațiile de deplasare reîncadrate în venituri salariale în ultimii cinci ani și stabilește că se anulează diferențele de obligații fiscale principale și/sau obligațiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a calificării ulterioare de către organul fiscal a sumelor reprezentând indemnizații sau orice alte sume de aceeași natură, primite pe perioada delegării, detașării sau desfășurării activității pe teritoriul altei țări, de către angajați ai angajatorilor români care și-au desfășurat activitate pe teritoriul altei țări și neachitate.
Cine sunt, concret, beneficiarii?
Amnistia se aplică în principal transportatorilor rutieri internaționali, însă aceasta vizează inclusiv alte două mari categorii de firme - prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară care recrutează persoane și le pun la dispoziția unor firme din străinătate. Chiar și așa, noua lege poate viza și alte companii, în afară de cele menționate, care au trimis salariați în străinătate și ulterior s-au trezit cu diurne recalificate de ANAF în venituri taxabile.
Consecințe:
- Fiscul și-a pierdut dreptul de a recalifica diurnele netaxabile acordate în perioada 1 iulie 2015 - 3 aprilie 2022 în venituri salariale taxabile; cu alte cuvinte, amnistia se aplică inclusiv angajatorilor care riscau să se trezească cu o recalificare, nu doar celor care deja au primit decizii de impunere;
- cei care au fost obligați de organul fiscal să plătească sume suplimentare cu titlu de impozite, contribuții, dobânzi și penalități, în urma reîncadrării unor indemnizații aferente detașărilor transnaționale și altor situații similare ca venituri salariale și care le-au plătit deja vor putea să ceară banii înapoi în curând; aceștia au cinci ani la dispoziție ca să facă asta, însă cererile de restituire nu se pot depune chiar acum, întrucât mai e nevoie și de o procedură de punere în aplicare a acestui drept;
- pe viitor, reîncadrarea diurnelor de către ANAF va putea fi făcută numai cu aprobarea ITM; reîncadrarea va fi posibilă numai după ce ITM-ul va face un control și va stabili dacă e vorba de diurne sau de venituri salariale mascate ca diurne.
Uniformizarea tratamentului fiscal pentru cele trei indemnizații de deplasare
Legea 72/2022 prevede ajustarea tratamentului fiscal al diurnelor, ce este inclus în Codul fiscal - noile prevederi fac referire în mod expres la indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația de detașare transnațională și prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate. Toate acestea au acum același tratament fiscal, astfel încât angajatorii să nu mai caute mereu opțiunea cea mai avantajoasă din punct de vedere fiscal, iar inspectorilor de stat să le fie clară legislația la controale.
Două plafoane la care se vor raporta firmele
Sumele ce se pot acorda salariaților, ca diurne netaxabile, trebuie calculate, începând din mai 2022, în funcție de două plafoane diferite, față de unul singur, cum se făcea până acum. Dincolo de uniformizarea tratamentului fiscal pentru diurne -- indiferent că e vorba de indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, indemnizația de detașare transnațională sau indemnizația de mobilitate --, actul normativ a introdus un al doilea plafon pentru stabilirea sumelor netaxabile. Până acum, calculul se raporta la un singur plafon. Astfel, vorbim de sume netaxabile dacă acestea se încadrează în următoarele plafoane:
- în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat de salariatul care primește indemnizația;
- în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat de salariatul care primește diurna.
„Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate”, este explicat în noua lege, prezența acestui plafon în regimul fiscal al diurnelor fiind complet nouă.
În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european.
Util:
- Ce trebuie să știi despre cele trei indemnizații de deplasare, în noul context fiscal
- Diferențele dintre diurnă, indemnizația de delegare și prestația suplimentară în bani ori în natură cuvenită salariaților mobili
În lumina schimbărilor, angajatorii ar trebui să înceapă cât mai repede o analiză a documentației interne și apoi ar trebui să facă o actualizare a clauzelor contractuale cu salariații și cu partenerii de afaceri. O atenție specială este necesară pentru clauzele de mobilitate, față de tratamentul fiscal special conferit în mod expres de noua reglementare fiscală, mai ales, în privința acelor relații de muncă aflate în curs.
Detașările transfrontaliere
Cum recunoaștem situațiile de detașare și cum încadrăm toate celelalte situații?
Deplasările transfrontaliere pe care le fac conducătorii auto angajați ai firmelor de transport din România nu sunt întotdeauna încadrabile ca detașări. Esențialul, pentru cei care se ocupă de salarizare în cazul acestor angajați, e să analizeze foarte bine situațiile, de la caz la caz, pentru a putea face încadrarea corectă: este sau nu detașare? Criteriul de departajare între detașare și nedetașare este gradul de legătură cu teritoriul statului membru gazdă, respectiv existența unei legături suficiente între conducătorul auto și serviciul prestat și teritoriul unui stat membru gazdă, așa cum ne explica recent un avocat, iar aici trebuie să privim dincolo de Codul muncii, întrucât avem o legislație specială la care ne raportăm.
Da, însă faptul că indemnizația de e inclusă în remunerația minimă nu înseamnă însă că urmează și regimul salariului în mod automat, chestiunea trebuind văzută mai mult ca o schemă de calcul pentru a atinge ținta de remunerație minimă aplicabilă pe teritoriul altui stat membru. Indemnizația de detașare este specific prevăzută ca parte din remunerația minimă în scop social, adică atunci când facem un calcul al remunerației minime, directiva UE și legislația domestică ne spune că diurna, respectiv indemnizația de detașare, poate fi luată în considerare. Atâta timp cât indemnizația nu include costurile de cazare și transport.
Util: Detașarea în mai multe state membre UE - la ce nivel trebuie plătiți salariații într-o lună?
Mai considerăm detașare transfrontalieră o deplasare scurtă, cu întoarcerea în țară în aceeași zi?
Cu ocazia unui webinar recent organizat de avocatnet.ro pe tema detașărilor transfrontaliere, s-a pus problema dacă putem vorbi de detașări și de acordarea indemnizației corespunzătoare în cazul deplasărilor scurte, iar specialiștii au explicat că legislația nu după durata deplasării face distincții între ce reprezintă detașare și ce, nu. Practic, aici nu ar conta că deplasarea e una scurtă, pentru că distincțiile la nivel legislativ între ce este detașare și ce nu, nu se fac așa.
Transporturile fără încărcătură trebuie atent analizate
Dacă pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de transport în contul terților (cross-trade) noile reguli impuse printr-o directivă europeană, parte a „Pachetului Mobilitate I” sunt destul de clare - sunt cazuri de detașare transnațională - firmele de transport trebuie să acorde o atenție deosebită transporturilor fără încărcătură, care pot fi și situații de detașare, și excepții de la detașare, de la caz la caz. O astfel de deplasare, dacă e efectuată în legătură cu o operațiune bilaterală, este exceptată și nu se consideră detașare, însă dacă este efectuată în legătură cu operațiunea de cabotaj sau de transport cross-trade, atunci e considerată detașare.
Util: Ce tratament fiscal aplicăm cheltuielilor cu masa în cazul angajaților detașați transfrontalier?