Decizia ANPC de amânare a termenului din 20 decembrie până pe 15 martie 2023 a fost luată pentru a da timpul necesar operatorilor economici să se pregătească cu toate informațiile necesar a fi afișate în meniuri, urmând să fie concepute și îndrumare practice, scria zilele trecute Agerpres, care cita un comunicat remis de ANPC. Măsura a devenit acum și oficială, prin Ordinul ANPC nr. 779/2022, apărut azi.
Ordinul ANPC 201/2022 stabilește “modalitățile de informare a consumatorilor cu privire la informațiile privind produsele finite/ mâncărurile preparate și/ sau oferite spre comercializare consumatorului pentru consumul pe loc sau la domiciliu de către unitățile de restaurație colectivă”.
Unitate de restaurație colectivă înseamnă, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.169/2011, orice unitate (inclusiv un vehicul sau un stand fix sau mobil) precum restaurantele, cantinele, școlile, spitalele și firmele de catering, în care, în cadrul unei activități profesionale, sunt preparate produse alimentare destinate consumului direct de către consumatorul final.
Concret, potrivit ordinului azi modificat, devine obligatorie, din 15 martie, indicarea informațiilor privind tipul și cantitatea ingredientelor care depășesc o pondere de 20 de grame în cadrul produsului finit sau al mâncării furnizate de unitățile de alimentație publică.
Pe de-o parte, informațiile afișate privind declarația nutrițională vor trebui să conțină valoarea energetică și cantitățile de grăsimi, de acizi grași saturați, de zaharuri și de sare, iar pe de alta, informațiile privind aditivii utilizați vor trebui să conțină denumirea categoriei acestora, urmată de numele specific sau, dacă este cazul, de numărul E.
Informațiile de mai sus vor trebui afișate într-un loc vizibil, ușor accesibil, lizibil, de neșters și nu vor trebui să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice. Ele vor trebui afișate lângă produs, pe un panou ori meniu.
În cazul în care produsele finite ori mâncărurile furnizate de restaurante, cantine, fast-food-uri și alte unități de alimentație publică sunt oferite spre vânzare în mai multe locuri diferite în cadrul aceleiași unități, informațiile amintite vor trebui prezentate consumatorului la fiecare dintre aceste locuri.
În fine, atunci când mâncarea se vinde online, informațiile vor trebui să apară pe suportul de vânzare la distanță (de principiu, pe website), pe eticheta de preț sau ambalajul de transport, precum și în orice material publicitar.
ANPC a venit deja, în noiembrie, cu o serie de explicații privind aplicarea acestui ordin, prezentate în acest material.
Comentarii articol (0)