Doar că art. 17, alin. (3) din Codul muncii a fost modificat recent de Legea 283/2022, fiind introduse o serie de noi prevederi, printre care și trei mențiuni care nu trebuie să se regăsească în contractele de muncă, așa cum se menționează la următorul alineat.
Mai exact, alin. (4) al art. 17 prevede că toate elementele prevăzute la alin. (3) trebuie să se regăsească, atât în informarea prealabilă a salariaților, cât și în conținutul contractului individual de muncă, cu excepția a trei mențiuni:
- indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;
- procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, avansate sau calificate;
- dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator - mențiune care nu se regăsea nici înainte de modificările operate de Legea 283 în conținutul CIM-ului, ci în regulamentul intern.
În concluzie, un contract de muncă al unui telesalariat trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente:
- prevederi din Codul muncii:
- identitatea părților;
- locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să își desfășoare activitatea în locuri de muncă diferite, precum și dacă deplasarea între acestea este asigurată sau decontată de către angajator, după caz;
- sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
- funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
- criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
- riscurile specifice postului;
- data de la care contractul urmează să își producă efectele;
- în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
- durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
- condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
- salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidențiate separat, periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul și metoda de plată;
- durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și/sau ore/săptămână, condițiile de efectuare și de compensare sau de plată a orelor suplimentare, precum și, dacă este cazul, modalitățile de organizare a muncii în schimburi;
- indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului - prevedere ce nu se regăsește în contractele de muncă fără clauză de telemuncă;
- durata și condițiile perioadei de probă, dacă există;
- procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate și semnăturii electronice calificate - prevedere ce nu se regăsește în contractele de muncă fără clauză de telemuncă;
- dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator - prevedere ce se regăsește în regulamentul intern al companiei;
- suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz.
- prevederi din Legea telemuncii:
- precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
- perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
- modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
- responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă;
- obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
- obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției datelor cu caracter personal, precum și obligația telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
- măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat;
- condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă.
Comentarii articol (0)