Consiliul Concurenței (CC) va putea sancționa societățile-mamă pentru încălcările legii făcute de filiale și va putea impune răspunderea personalului din entități economice anchetate, conform modificărilor aduse legii concurenței, oficializate ieri, prin publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței de urgență care introduce aceste noi abordări. De asemenea, legea permite acum inspectorilor Consiliului să acceseze documente confidențiale ale companiilor. În plus, sunt introduse principii de clemență pentru colaboratorii activi, iar Consiliul Concurenței va putea colabora în investigațiile pe care le desfășoară cu celelalte autorități similare din Uniunea Europeană. Citește articolul
Un amplu proiect de lege cu modificări privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață a fost lansat recent în dezbatere de către Ministerul Finanțelor (MF). Acesta urmărește atât transpunerea unor directive europene, cât și introducerea unor îmbunătățiri la cadrul legal actual. Citește articolul
Proiectul de lege inițiat de Ministerul Justiției (MJ), prin care se dorește modificarea legislației referitoare la fundații și asociații, a fost adoptat luni de Senat. Deși simplifică atât procedura de înființare a organizațiilor nonguvernamentale, cât și modul în care acestea funcționează, una dintre prevederile din proiectul inițial, care limita prerogativele Guvernului în desemnarea caracterului de utilitate publică a unei asociații sau fundații, a fost eliminată din varianta propusă spre vot Parlamentului. O altă noutate importantă este aceea a posibilității comunicării online în relația fundațiilor și asociațiilor cu autoritățile. Actuala lege care reglementează desfășurarea activității acestor entități, emisă în urmă cu 13 ani, conține proceduri greoaie și nu este armonizată cu cadrul legislativ general, explică MJ. Citește articolul
Majoritatea chestiunilor importante din decembrie 2023 vin din zona fiscală. De exemplu, este termenul anual de reclasificare a firmelor, ne așteptăm la emiterea unor norme pentru Legea reformei fiscale și avem unele termene importante în ultima zi a anului. Iată principalele repere: Citește articolul
Sistemul de garanţie-returnare (SGR) destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților intră azi în vigoare. Aplicarea SGR înseamnă obligații atât pentru producători, cât și pentru comercianți - dacă pui pe piață sau vinzi produse ambalate astfel ești obligat, înainte de toate, să te înregistrezi în sistem. Acesta e însă abia începutul listei lungi de obligații. Am sintetizat azi cele mai importante aspecte pe care comercianții, inclusiv cei din mediul online, precum și producătorii trebuie să le cunoască. Citește articolul
Stocurile de produse în ambalaje vizate de Sistemul Garanție - Returnare (SGR) existente la 30 noiembrie, data la care SGR intră în vigoare, mai pot fi puse pe piață și comercializate cel mult șapte luni. Dincolo de data de 30 iunie 2024, produsele în ambalaje vizate de SGR nu mai pot fi puse la raft dacă nu au marcajul corespunzător. Până vara viitoare însă, comercianții și producătorii sunt vizați de mai multe interdicții pentru a căror nerespectare pot fi dur sancționați. Comercianții, în special, dacă nu se înregistrează în SGR, vor resimți cel mai tare efectele nerespectării legii. Citește articolul
Până recent, opțiunile de reorganizare din România nu includeau divizările transfrontaliere. Societățile erau nevoite să treacă prin tranzacții care aveau ca obiect vânzarea unei părți din afaceri („business transfers”) sau a unor active („asset transfers”), ceea ce punea presiune suplimentară pe cash-flow, existența unui preț fiind esențială în aceste cazuri. Mai mult decât atât, societățile implicate suportau și eventualul impact fiscal care decurgea din astfel de operațiuni, deloc de neglijat în cele mai multe cazuri. Faptul că de cele mai multe ori aceste operațiuni erau între societăți din cadrul aceluiași grup necesita o atenție deosebită din perspectiva prețurilor de transfer. Citește articolul
Odată cu introducerea, începând cu 30 noiembrie, a Sistemului de garantare-returnare (SGR) în România, comercianții vor avea o serie de obligații referitoare la implementarea sa, printre care cele referitoare la primirea ambalajelor SGR. Pentru aceasta, ei trebuie fie să organizeze puncte de returnare, fie să se asocieze cu alți comercianți și să încheie parteneriate cu unitățile administrativ-teritoriale (UAT) pe raza cărora funcționează. Singurele firme care nu au această obligație sunt cele din domeniul HORECA, cele care vând prin intermediul automatelor și cele care vând produse exclusiv online. Citește articolul
Statele membre ale Uniunii Europene (UE) au decis să mandateze Consiliul pentru a discuta cu Parlamentul European să faciliteze obținerea statutului de rezident pe termen lung în UE, prin recunoașterea perioadelor de ședere în alte state membre în calculul celor cinci ani necesari. Propunerea de modificare a Directivei privind rezidenții pe termen lung în UE vizează să remedieze deficiențele existente în ceea ce privește slaba utilizare a acestui statut și obstacolele în exercitarea drepturilor de mobilitate în interiorul UE. Modificările legislative fac parte dintr-un efort mai larg al UE de a gestiona migrația legală și de a atrage competențe și talente necesare pentru economia europeană. Citește articolul
Comercianții online care vând produse cu ambalaje conforme Sistemului de returnare-garanție (SGR) au mai puține obligații comparativ cu ceilalți. Acestea se rezumă la anunțarea pe site a produselor care sunt supuse SGR și a faptului că prețul este majorat cu 50 de bani, contravaloarea garanției. Ei nu trebuie să organizeze puncte de colectare și nici să răscumpere ambalaje SGR de la consumatorii finali. Citește articolul