Procesul de autorizare în turism intră în era digitală, conform unui anunț recent făcut de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Astfel, începând cu luna ianuarie 2024, procedurile de autorizare în acest sector vor putea fi efectuate mult mai ușor, printr-o platformă online dedicată. Asta înseamnă mai puține drumuri la autorități și o comunicare mai facilă cu acestea, conform MEAT. Citește articolul
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Consiliul Concurenței (CC) va putea sancționa societățile-mamă pentru încălcările legii făcute de filiale și va putea impune răspunderea personalului din entități economice anchetate, conform modificărilor aduse legii concurenței, oficializate ieri, prin publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței de urgență care introduce aceste noi abordări. De asemenea, legea permite acum inspectorilor Consiliului să acceseze documente confidențiale ale companiilor. În plus, sunt introduse principii de clemență pentru colaboratorii activi, iar Consiliul Concurenței va putea colabora în investigațiile pe care le desfășoară cu celelalte autorități similare din Uniunea Europeană. Citește articolul
Un amplu proiect de lege cu modificări privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață a fost lansat recent în dezbatere de către Ministerul Finanțelor (MF). Acesta urmărește atât transpunerea unor directive europene, cât și introducerea unor îmbunătățiri la cadrul legal actual. Citește articolul
Proiectul de lege inițiat de Ministerul Justiției (MJ), prin care se dorește modificarea legislației referitoare la fundații și asociații, a fost adoptat luni de Senat. Deși simplifică atât procedura de înființare a organizațiilor nonguvernamentale, cât și modul în care acestea funcționează, una dintre prevederile din proiectul inițial, care limita prerogativele Guvernului în desemnarea caracterului de utilitate publică a unei asociații sau fundații, a fost eliminată din varianta propusă spre vot Parlamentului. O altă noutate importantă este aceea a posibilității comunicării online în relația fundațiilor și asociațiilor cu autoritățile. Actuala lege care reglementează desfășurarea activității acestor entități, emisă în urmă cu 13 ani, conține proceduri greoaie și nu este armonizată cu cadrul legislativ general, explică MJ. Citește articolul
Majoritatea chestiunilor importante din decembrie 2023 vin din zona fiscală. De exemplu, este termenul anual de reclasificare a firmelor, ne așteptăm la emiterea unor norme pentru Legea reformei fiscale și avem unele termene importante în ultima zi a anului. Iată principalele repere: Citește articolul
Sistemul de garanţie-returnare (SGR) destinat ambalajelor primare nereutilizabile (sticlă, plastic, metal - volum între 0,1 - 3 litri), prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților intră azi în vigoare. Aplicarea SGR înseamnă obligații atât pentru producători, cât și pentru comercianți - dacă pui pe piață sau vinzi produse ambalate astfel ești obligat, înainte de toate, să te înregistrezi în sistem. Acesta e însă abia începutul listei lungi de obligații. Am sintetizat azi cele mai importante aspecte pe care comercianții, inclusiv cei din mediul online, precum și producătorii trebuie să le cunoască. Citește articolul
Stocurile de produse în ambalaje vizate de Sistemul Garanție - Returnare (SGR) existente la 30 noiembrie, data la care SGR intră în vigoare, mai pot fi puse pe piață și comercializate cel mult șapte luni. Dincolo de data de 30 iunie 2024, produsele în ambalaje vizate de SGR nu mai pot fi puse la raft dacă nu au marcajul corespunzător. Până vara viitoare însă, comercianții și producătorii sunt vizați de mai multe interdicții pentru a căror nerespectare pot fi dur sancționați. Comercianții, în special, dacă nu se înregistrează în SGR, vor resimți cel mai tare efectele nerespectării legii. Citește articolul
Până recent, opțiunile de reorganizare din România nu includeau divizările transfrontaliere. Societățile erau nevoite să treacă prin tranzacții care aveau ca obiect vânzarea unei părți din afaceri („business transfers”) sau a unor active („asset transfers”), ceea ce punea presiune suplimentară pe cash-flow, existența unui preț fiind esențială în aceste cazuri. Mai mult decât atât, societățile implicate suportau și eventualul impact fiscal care decurgea din astfel de operațiuni, deloc de neglijat în cele mai multe cazuri. Faptul că de cele mai multe ori aceste operațiuni erau între societăți din cadrul aceluiași grup necesita o atenție deosebită din perspectiva prețurilor de transfer. Citește articolul
Odată cu introducerea, începând cu 30 noiembrie, a Sistemului de garantare-returnare (SGR) în România, comercianții vor avea o serie de obligații referitoare la implementarea sa, printre care cele referitoare la primirea ambalajelor SGR. Pentru aceasta, ei trebuie fie să organizeze puncte de returnare, fie să se asocieze cu alți comercianți și să încheie parteneriate cu unitățile administrativ-teritoriale (UAT) pe raza cărora funcționează. Singurele firme care nu au această obligație sunt cele din domeniul HORECA, cele care vând prin intermediul automatelor și cele care vând produse exclusiv online. Citește articolul