Marți, 21 ianuarie, are loc evenimentul: Detașări transfrontaliere - abordarea aspectelor practice ale detașărilor în UE și în state terțe. Participă →
Introducerea, într-un anunț de angajare, a unei condiții specifice legată de localitatea de domiciliu a candidaților este discriminatorie, potrivit Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Astfel, prin introducerea obligației de a avea domiciliul într-o anumită localitate, angajatorul nu face altceva decât să le îngrădească dreptul la muncă celor care vor să se angajeze și care nu o îndeplinesc. Citește articolul
După cum anunța, spre sfârșitul lunii ianuarie, Raluca Turcan, ministrul muncii, se intenționează recalcularea tuturor pensiilor din țara noastră. În acest sens, în următorul an și jumătate vor fi evaluate cele aproape cinci milioane de pensii din România, acesta fiind pasul premergător recalculării lor. Pentru a se asigura că evaluarea pensiilor se va face într-un ritm alert, Executivul a stabilit, cu ceva vreme în urmă, suplimentarea, pe perioadă determinată, a personalului caselor județene de pensii cu 1.000 de posturi. Pentru că prima ordonanța adoptată în acest sens nu era completă, Guvernul a adoptat, la nici o săptămână de la adoptarea primei ordonanțe, o nouă variantă a OUG-ului, în care apar, pe lângă măsura suplimentării posturilor de la casele de pensii, atât actele necesare pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea lor, cât și procedura de selecție a personalului. Toate măsurile conținute de ultima variantă a ordonanței au intrat luni în vigoare, odată cu publicarea ei în Monitorul Oficial. Citește articolul
Regimul fiscal al tranzacțiilor cu monede virtuale a fost clarificat, în mare măsură, în România, odată cu apariția Legii 30/2019, care, printre altele, reglementează modul de impozitare a veniturilor obținute din astfel de tranzacții. A continuat însă să planeze incertitudinea cu privire la taxarea veniturilor realizate anterior apariției legii menționate, întrucât la momentul respectiv existau încă interpretări potrivit cărora, în lipsa unei reglementări clare și specifice în domeniu, veniturile din tranzacții cu monede virtuale ar trebui considerate neimpozabile. Citește articolul
Pentru a ieși la pensie, cei interesați trebuie să bifeze o serie de condiții, printre care și stagiul de cotizare. Adică, din moment ce o persoană e la pensie, înseamnă că a îndeplinit deja această condiție, așa că nu mai poate contribui pentru completarea stagiului. Apoi, legislația actuală nu permite celor care au venituri doar din pensie să contribuie suplimentar pentru creșterea viitoare a valorii acesteia. Permite, însă, celor care doresc, cumularea ei cu venituri din alte surse. În acest caz, automat, se rețin, pe lângă alte taxe, și contribuțiile către sistemul public de pensii. Chiar dacă ar fi posibilă această cotizație în plus pentru cei deja pensionați, care nu au alte câștiguri, nu ar fi în beneficiul lor, creșterea pensiei prin recalculare urmând să fie una foarte mică, ceea ce nu justifică un astfel de demers. Răspundem astfel unei probleme discutate în spațiul public, inclusiv pe forumul avocatnet.ro. Citește articolul
Din 1 august, odată cu intrarea în vigoare a unui ordin comun al Ministerului Sănătății (MS) și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), concediile medicale pentru incapacitate de muncă se acordă, în mod obligatoriu, în mai multe etape, iar medicii care le semnează trebuie să întocmească un plan de urmărire a evoluției bolii. Totuși, concediile medicale pentru maternitate, pentru îngrijirea copilului bolnav, dar și cele acordate în cazul riscului maternal nu se supun acestor reguli și se pot acorda într-o singură etapă și fără să fie necesară întocmirea unui plan de urmărire a evoluției bolii. Citește articolul
Concediile medicale pentru cei asigurați în sistemul public de sănătate se acordă după noi reguli, începând cu 1 august. Schimbările apărute vizează doar concediile medicale acordate pentru incapacitate temporară de muncă, cea mai importantă fiind că, dacă este nevoie, concediul va fi acordat în cel puțin două etape. Citește articolul
Cei ce se află în apropierea frontierelor și care au activ serviciul de roaming riscă să se conecteze la rețelele de telefonie mobilă ale țărilor vecine. Pentru a evita astfel de situații, Autoritatea Națională pentru Administrarea și Reglementarea în Comunicații (ANCOM) a pus joi la dispoziția celor interesați o hartă actualizată ce conține atât zonele în care telefonul se poate conecta involuntar la rețele din afara țării, cât și nivelul semnalului în funcție de localitate și de rețeaua de telefonie. Citește articolul
Nu mai puțin de 40% dintre familiile din țara noastră au plătit, în 2020, cu întârziere facturile la utilități, mare parte dintre acestea acumulând, în timp, datorii din ce în ce mai mari, potrivit unor statistici ale Institutului Național de Statistică (INS). În unele dintre aceste cazuri, soluția poate fi reprezentată de declararea falimentului personal, procedură ce poate ajuta la redresarea financiară a datornicilor. Citește articolul
Printre alte obligații pe care legea le impune asociațiilor de proprietari, le regăsim și pe cele referitoare la constituirea și utilizarea fondului de rulment și a fondului de reparații. În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă. Citește articolul
Deși eliberarea unui pașaport simplu electronic se face, de regulă, într-un interval cuprins între cinci și zece zile lucrătoare, practic, în acest an, timpul de așteptare mediu la nivel național s-a redus substanțial, fiind de cel mult trei zile, conform unei informări a Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Cei care doresc să obțină un pașaport simplu electronic sau unul temporar trebuie să știe că programările pentru depunerea cererilor de eliberare se pot face exclusiv online. Cererile de pașapoarte pot fi depuse la oricare serviciu public comunitar de pașapoarte, însă trebuie respectată ora programării. Citește articolul