Exista o debandada legislativa in domeniu.
Legea nr. 325/2006 prevede la art. 31: “Calendarul de respectare a termenelor asumate pentru finalizarea … şi montarea repartitoarelor de costuri … , condiţiile de derulare şi sancţiunile ... se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.” (
hotărâre care nu există).
Repartitorul de costuri nu e prevăzut în anexele
Directivei 2004/22/CE privind mijloacele de măsurare ca mijloc de măsurare. Anexa MI-004 prevede Contoarele de enegie termică. Repartitorul este reglementat de Standardul românesc
SR-EN 834: 2002, identic cu cel european, EN 834:1994, adoptat de Comitetul European de Standardizare. Contorul de energie termică Standardul
SR EN 1434-1:2007, identic cu cel european, EN 1434-1:2007
Dupa incompetentii de la ANRSC, termenul de repartitor desemnează atât noţiunea de gen, cât şi cea de specie, sfidînd standardele tehnice si orice logica. Nu degeaba specialistii adevarati ia-au pus sa invete terminologia tehnica:
[ link extern ]
ANRSC
se contrazice flagrant. Ordin ANRSC 233/2004,
anexa 3, art. 3.16: repartitor electronic de costuri - repartitor de costuri alimentat cu energie electrică, utilizat în sisteme de repartizare a costurilor pentru energia termică ce servesc la înregistrarea temperaturii integrate într-o perioadă de timp dată utilizand una sau mai multe temperaturi caracteristice.
@ Calineanu
Conferinta de la Sinaia este organizata de AIIR, a carei reprezentanti
desfiinteaza reglementarile ANRSC de 10 ani. Cu AIIR a semnat protocolul ANRSC in 2014. Daca tot ati mers la Sinaia la conferinta, ar trebui sa cunoasteti
reglementarile MLPAT in domemniu repartitoarelor si robinetelor termostatate, care au prevederi diferite de cele ale ANRSC.
Daca tot mentionati de specialistii din facultati de instalatii si institute de cercetare, ar trebui sa cititi studiile facute de acestia. Reglementarile ANRSC nu sunt avizate tehnic de acesti specialisti.
”Ordinul 343/2010 al ANRSC … contravine prevederilor metodologiei de calcul a performantei energetice a cladirilor - instalatii de incalzire.” – L. Dumitrescu, Rev. Instalatorul, nr. 8/2010
Se menţionează în mod expres faptul că Ordinul 343/2010
nu are avizele tehnico –ştiinţifice necesare şi că
nici un specialist din domeniul instalaţiilor!! care a elaborat metodologia de calcul MC 001, aprobată prin Ordinul M.T.C.T. nr. 157/2007,
nu a fost consultat. Metodologia a fost elaborată de Universitatile Tehnice de Construcţii Bucureşti, Cluj-Napoca, laşi, Timişoara, Braşov şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia Construcţiilor - INCERC Bucureşti, cu participarea AIIR.
Cifrele afişate de repartitor sunt în fapt
grade Celsius/oră, media diferențelor dintre temperatura radiatorului și a aerului din încăpere, conform SR-EN 834: 2002, pct. 3 şi se referă doar la radiatorul pe care este acesta montat. Conform H.G.R. nr. 755/2004 si Directivei 80/181/CEE, gradul Celsius este unitate de măsură pentru
temperatură şi nu pentru căldură, energie termică.
Astfel, este total greşit, neştiinţific a spune: Ai consumat 300 de ”unităţi”. Aceasta înseamnă, în traducere liberă: Ai consumat 300 de grade Celsius, ceea ce este o
aberaţie.
Legea 121/2014 transpune
trunchiat Directiva 2012/27/UE privind eficiența energetică.
Art. 9, al. 3 din directivă prevede un termen de 31 decembrie 2016 pentru montarea de contoare. În cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă din punct de vedere al costurilor, pentru contorizarea energiei termice se utilizează repartitoare individuale de costuri pentru energia termică …,
cu excepția cazului în care statul membru în cauză arată că instalarea unor astfel de repartitoare nu ar fi eficientă din punct de vedere al costurilor. În aceste cazuri, pot fi avute în vedere
METODE ALTERNATIVE eficiente din punct de vedere al costurilor privind măsurarea consumului de energie termică.
În Legea 121/2014
nu apare posibilitatea utilizării unor metode alternative la repartitoare, fără a exista nicio justificare în acest sens. Excepţia din directivă se adresează tocmai statelor mai sărace ale Uniunii, unde starea materială a populaţiei este precară.
Legea 121/2014 este un smen legislativ in favoarea firmelor.