Obligația de a trece la noile aparate de marcat, cele cu jurnal electronic, a fost introdusă practic în legislația noastră anul trecut, dar pune în continuare semne de întrebare printre contribuabili și contabilii lor. De curând, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a mai oferit câteva lămuriri privind utilizarea acestor aparate, dintre am selectat azi cele mai importante. Citește articolul
Toți operatorii economici care vând bunuri sau servicii direct către populație și încasează contravaloarea acestora cash sau cu cardul sunt obligați să fie dotați cu case de marcat electronice, vechile aparate cu rolă-jurnal de hârtie nemaifiind acceptate de autorități începând cu 1 noiembrie. Pe piață există mai multe modele de aparate electronice de marcat, cu funcționalități și design-uri diferite, iar alegerea unui model sau altul trebuie făcută după o studiere atentă a ofertei de aparate, altfel încât firmele să se asigure că își cumpără un model care să se potrivească cel mai bine activității lor. Spre exemplu, un salon de înfrumusețare trebuie să fie atent la alte criterii decât o firmă de curierat, fiecare activitate având specificul ei și necesitând un set diferit de caracteristici pe care casele de marcat electronice ar trebui să le bifeze. Cum alegi cea mai bună casă de marcat pentru firma ta? Avem noi câteva sfaturi. Citește articolul
Perioada de grație de trei luni pe care autoritățile o acordaseră firmelor pentru a-și înlocui casele de marcat vechi cu unele electronice expiră la 1 noiembrie, astfel că, începând de astăzi, lipsa aparatelor poate fi sancționată cu sume cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. În plus, firmelor le sunt confiscate sumele nejustificate și li se suspendă activitatea până-și schimbă casele de marcat și achită amenzile. Citește articolul
Dacă în urma controalelor se va descoperi că firma a depus toate eforturile pentru a-și procura o casă de marcat cu jurnal electronic, dar din motive independente nu o deține încă, atunci organele Fiscului nu vor aplica nici măcar un avertisment firmei, cu atât mai puțin o sancțiune. Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a precizat de curând că a instruit organele de control să nu sancționeze firmele pentru fapte care nu le pot fi imputabile și să aplice corespunzător Legea preveniri, acolo unde e vorba, într-adevăr, de culpa comerciantului. Citește articolul
Defectarea aparatelor de marcat este o chestiune care se poate întâmpla oricărui utilizator, iar chestiunea înlocuirii ori defectării memoriei fiscale este cu atât mai frecventă. Orice utilizator de aparate de marcat cu jurnal electronice trebuie să aibă în vedere câteva mici proceduri de respectat când se confruntă cu astfel de situații. Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu câteva precizări în acest sens pentru un contribuabil lipsit temporar de aparatul de marcat din cauza unei defecțiuni. Citește articolul
Folosirea caselor de marcat electronice și depunerea formularelor aferente ridică deja semne de întrebare din partea utilizatorilor noilor aparate, întrebări la care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a încercat să ofere câteva lămuriri de curând. De pildă: cine trebuie să depună efectiv declarațiile lunare, dacă formularele trebuie depuse pentru fiecare aparat în parte, dacă se pot face rectificări la declarații ș.a.m.d. Citește articolul
Firmele trebuie să-și înlocuiască aparatele de marcat cu jurnal tipărit cu cele cu jurnal electronic ca să nu riște, din toamnă, amenzi pentru nerespectarea obligațiilor. În contextul în care 1 august a fost ultimul termen din calendarul înlocuirii caselor de marcat, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oferit miercuri câteva lămuriri contribuabililor privind facilitățile, obligațiile și termenele ce privesc noile aparate de marcat. Citește articolul
Cu anumite excepţii, prevăzute expres în legislaţie, comercianţii sunt obligaţi să utilizeze case de marcat fiscale şi, în consecinţă, să emită bonuri fiscale atunci când vând produse sau prestează servicii. De altfel, agenţii economici care nu respectă regulile riscă amenzi importante, iar autorităţile pot decide, în anumite situaţii, suspendarea activităţii firmei şi, concomitent, sigilarea unităţii. Citește articolul
Astazi intra in vigoare amenda pentru cei care nu emit bon fiscal pentru bacsis. In plus, suspendarea activitatii firmei va fi dispusa numai la a doua abatere in doi ani, pentru sume mai mari de 300 lei. Tot de azi se aplica si regulile care stabilesc ca suspendarea activitatii inceteaza daca firma achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata. Totusi, suma de bani egala cu de zece ori amenda nu se restituie in cazul in care, la solicitarea operatorului economic, instanta de judecata anuleaza procesul-verbal de constatare a contraventiei. Citește articolul
Comerciantii care nu emit bonuri fiscale si nu utilizeaza case de marcat risca amenzi de pana la 15.000 de lei si suspendarea activitatii intre o luna si trei luni. Mai mult decat atat, pe perioada suspendarii activitatii magazinul va fi sigilat de inspectorii antifrauda, care vor afisa, de asemenea, un anunt in acest sens. Masura poate fi aplicata din 1 martie, dupa cum au anuntat recent reprezentantii Directiei Generale Antifrauda Fiscala. Totodata, amenzile pentru cei care nu respecta legislatia privind bonurile fiscale sunt de maximum 60.000 de lei. Citește articolul