Avem situația unui comerciant online de vinuri (produs accizabil). Acesta este înregistrat în scopuri de TVA în România, dar face livrări către clienți din străinătate (persoane fizice și persoane juridice fără cod de TVA). Într-o asemenea situație, comerciantul este obligat sau nu să se înregistreze în ghișeul unic al Fiscului (One Stop Shop - OSS) pentru a declara și plăti TVA? Citește articolul
De la 1 iulie 2021, odată cu introducerea celor trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul online în Uniunea Europeană (regimul UE, regimul nonUE și regimul de import), facturarea a devenit opțională pentru firmele care vând produse consumatorilor. Citește articolul
Din luna iulie, în țara noastră se aplică noi reguli de TVA la comerțul online de bunuri către consumatori, ce au fost introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. În acest context, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul celor trei noi regimuri speciale (UE, nonUE și de import). Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, la stabilirea plafonului de 10.000 de euro, care este valabil pentru aplicarea cotei de TVA din Romania, se iau în calcul, pentru anul 2021, atât valoarea serviciilor de telecomunicații, de radiodifuziune și de televiziune și cele furnizate pe cale electronică, prestate către persoane neimpozabile în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, cât și valoarea vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță efectuate în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2021, potrivit unei circulare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
Codul fiscal s-a modificat la 1 iulie 2021 pentru a acomoda regulile de TVA pentru comerț electronic la noutățile stabilite de autoritățile europene pentru toate statele membre UE. Este vorba de schimbări aduse prin OUG 59/2021, dar autoritățile de la noi au mai venit și cu alte noutăți legislative relaționate în august și în septembrie, ocazie cu care sintetizăm principalele informații ce trebuie reținute de comercianții online. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, care au intrat recent în vigoare, au fost modificate și normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, pentru a le adapta prevederilor europene recent transpuse în legislația internă, potrivit unui HG publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
În contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, marți a fost oficializată o procedură pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import). Totodată, avem și reguli privind renunțarea voluntară la regimuri ori excluderea din acestea de către autorități, precum și modalitatea de completare și gestionare a declarațiilor speciale de TVA. Regulile respective sunt incluse într-un ordin emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ce este aplicabil din 7 septembrie 2021. Citește articolul
Comisia Europeană (CE) a trimis în iulie României o scrisoare de punere în întârziere pentru că nu a permis accesul la ghișeul unic al Uniunii anumitor categorii de întreprinderi care, în mod normal, sunt eligibile în temeiul Directivei TVA privind comerțul electronic. Printr-o recentă ordonanță a Guvernului, cei de la Finanțe au corectat această situație și au completat Codul fiscal în privința prevederilor ce țin de înregistrarea în scopuri de TVA. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 300, cunoscut și sub denumirea de decont de TVA, a fost ajustat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a fost adaptat prevederilor legale privind persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care a intrat în vigoare la data publicării. Așadar, prin acest ordin, ANAF a adaptat formularul la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 085 a fost actualizat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru a putea fi folosit și de către persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Așadar, formularul menționat a fost adaptat la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul