În data de 27 iulie 2023, Consiliul Uniunii Europene a autorizat România să introducă facturarea electronică obligatorie pentru toate tipurile de tranzacţii B2B efectuate între societăţile stabilite în România. La aproape doi ani de la solicitarea acestei derogări din partea Consiliului UE, România intră în linie dreaptă din perspectiva autorizărilor necesare, astfel că va putea să adopte e-factura generalizată începând cu data de 1 ianuarie 2024. Citește articolul
După ce România a cerut în ianuarie 2022 o derogare pentru ca sistemul e-Factura să fie obligatoriu pentru toate firmele (adică în relația B2B), o decizie în acest sens a fost oficializată joi de Consiliul UE, aceasta fiind aplicabilă de la 1 ianuarie 2024. Concret, persoanele impozabile stabilite în România vor trebui să emită numai facturi electronice între ele, ceea ce înseamnă că toate vor trebui transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul
Autoritățile europene au lansat recent în dezbatere un pachet de proiecte prin care se dorește modificarea semnificativă a sistemului de TVA al Uniunii. În principal, se propune ca, pentru vânzările către consumatori, să fie necesară o singură înregistrare de TVA pentru toate statele UE, iar obligațiile declarative să fie gestionate printr-un portal unic. Totodată, se mai dorește introducerea facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere. Citește articolul
Pentru a extinde obligația de a raporta facturi electronice, în sistemul e-Factura, la toate operațiunile derulate în relația business to business, este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Deși planul autorităților este, teoretic, ca această obligație să fie extinsă din ianuarie 2023, specialiștii spun că sunt șanse mici să vedem așa ceva, pentru că România încă n-a obținut derogarea de care are nevoie. Citește articolul
O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul
O clarificare importantă legată de folosirea sistemului e-Factura este că acesta se folosește strict pentru vânzările de bunuri, nu și pentru prestările de servicii, subliniază specialiștii, interpretarea fiind confirmată recent și de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). De la 1 iulie 2022, e-Factura este obligatoriu pentru bunurile cu risc fiscal ridicat vândute în relația B2B. Citește articolul
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au publicat un document cu multiple întrebări și răspunsuri pentru situații des întâlnite în activitatea celor implicați în achiziții publice sau tranzacții cu bunuri riscante, care trebuie să folosească sistemul e-Factura. Citește articolul
În cazul e-Factura, autoritățile vor introduce la un moment dat atât un termen de raportare a facturilor electronice, pentru cine e obligat să folosească sistemul, cât și amenzi pentru nerespectarea acestuia, au precizat reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Din iulie 2022, companiile sunt obligate să folosească sistemul e-Factura în relația business to government (B2G). Însă, așa cum subliniază specialiștii, nu este vorba de orice fel de relație cu autoritățile statului, ci numai de relațiile ce implică achiziții publice, achiziții sectoriale sau concesiuni de lucrări ori servicii. Citește articolul
Companiile care sunt obligate să folosească, de la 1 iulie 2022, sistemul e-Factura pentru produsele riscante vândute în relația B2B trebuie să comunice, în continuare, facturile către clienți așa cum au făcut-o și până acum, atrag atenția specialiștii. Dacă vor să comunice facturile clienților exclusiv prin e-Factura, firmele trebuie să încheie acorduri cu aceștia. Citește articolul