În România, pentru societățile străine înregistrate în scopuri de TVA, dar fără un sediu permanent sau un sediu fix, procesul de recuperare a taxei pe valoare adăugată poate dura mai mult de doi ani de la momentul solicitării. Pe de altă parte, pentru societățile românești, perioada de soluționare a controalelor fiscale ce au ca scop recuperarea TVA-ului, atinge în medie 180 de zile de la depunerea cererii și începerea inspecției fiscale, deși termenul de soluționare este de maxim 90 de zile, potrivit Codului de procedură fiscală. Citește articolul
După apariția unei legi cu noi operațiuni scutite de TVA, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat recent decontul de TVA (formularul 300), pentru a-l adapta la acestea, iar zilele trecute a fost pusă la dispoziție și versiunea electronică actualizată aferentă. Noua formă a decontului se folosește începând cu obligațiile fiscale aferente lunii august 2023, deci la termenul din 25 septembrie 2023. Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
Declarațiile fiscale care de obicei se depun lunar până în data de 25 se transmit în decembrie 2022 cu câteva zile mai devreme, așa cum reiese din calendarul Fiscului. Asta în contextul în care 25 și 26 decembrie sunt libere legale în care nu se lucrează. Citește articolul
Noul mecanism de rambursare a TVA-ului, cel prin care returnarea taxei se face, de obicei, cu control ulterior, este îngreunat de una dintre excepțiile sale, sunt de părere specialiștii. Este vorba de situația în care se găsesc neconcordanțe semnificative între informațiile din anumite declarații depuse de contribuabil și partenerii săi de afaceri și Fiscul consideră că există riscul unei rambursări necuvenite. Citește articolul
După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul
Procedura veche de rambursare a TVA-ului a fost înlocuită azi cu una nouă, conform unui ordin publicat azi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura vine în contextul în care, de la 1 februarie 2022, s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, astfel că era necesară adaptarea procedurii de rambursare prin ordin al ANAF. Citește articolul
Deși este un subiect despre care autoritățile vorbeau încă de la finalul anului 2019, rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost transformată aseară într-o măsură permanentă, prin modificarea Codului de procedură fiscală prin ordonanță a Guvernului. Măsura se va aplica efectiv din 1 februarie 2022, pentru că până la 31 ianuarie 2022 se aplică oricum mecanismul temporar dat prin OUG 48/2020. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 300, cunoscut și sub denumirea de decont de TVA, a fost ajustat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a fost adaptat prevederilor legale privind persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care a intrat în vigoare la data publicării. Așadar, prin acest ordin, ANAF a adaptat formularul la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul