În anii trecuți, companiile au avut de făcut tot felul de verificări de la trecerea la un exercițiu financiar la altul pentru a identifica ce regim de impozitare trebuie să aplice. Adică să verifice, în funcție de activitatea anterioară, dacă pot să rămână la sistemul actual de impozitare a afacerii sau dacă trebuie să treacă la altul. Din 2023, lucrurile se vor simplifica semnificativ, deoarece vom avea un singur regim obligatoriu de impozitare și un regim opțional care va putea fi folosit, însă, o singură dată. Citește articolul
Așa cum ne-au obișnuit deja, autoritățile au operat din nou schimbări importante referitoare la obligația de declarare, la Registrul Comerțului, a beneficiarilor reali ai companiilor. Profităm de acest context pentru a inventaria noutățile din 2022 și pentru a reaminti termenele actuale de declarare. Citește articolul
Un proiect de lege prin care se propuneau obligații noi pentru afaceri a fost schimbat radical la Senat, după reacțiile negative apărute în spațiul public, acestea fiind eliminate din document. Așa-numitul Catalog al firmelor, în care acum se înscriu opțional doar societățile, urma să devină obligatoriu atât pentru companii, cât și pentru PFA-uri și întreprinderile individuale și familiale (II și IF). Aceste entități urmau să achite anual „taxe” către Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR). Totodată, societățile urmau să aibă o obligație suplimentară - reprezentantul legal să obțină un certificat special de la autorități. Citește articolul
În contextul în care, de câteva luni, există o nouă taxă de reziliere ce poate fi impusă companiilor, redacția noastră a căutat mai multe informații despre aceste taxe pe care le pot cere, în general, furnizorii de servicii la încetarea anticipată a contractelor cu persoanele juridice și ce se poate face (măcar teoretic) pentru a le evita. Pe scurt, ideea este că firmelor li se poate impune destul de des să plătească așa-zise taxe de reziliere și că acestea trebuie să se descurce pe cont propriu. Citește articolul
Pentru a ajuta crescătorii de porci și păsări să depășească problemele generate de creșterea prețurilor la furaje, energie electrică și gaze naturale, Guvernul a stabilit, în august, o schemă de susținere financiară prin care se acordă ajutoare excepționale de până la 150.000 de euro per beneficiar. Cererile crescătorilor mai pot fi depuse la centrele teritoriale ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) doar în următoarele câteva zile. Citește articolul
Autoritățile au operaționalizat recent noul mecanism prin care operatorii economici pot cere amânarea ratelor la credite pentru până la nouă luni, dacă sunt afectați de criza actuală generată de războiul dus de Rusia în Ucraina. Astfel, solicitările se pot transmite creditorilor până pe 28 august 2022, iar de facilitate pot beneficia atât persoanele juridice, cât și PFA-urile, întreprinderile individuale (II) sau familiale (IF) și profesioniștii. Citește articolul
Pentru a evita implementarea unor soluții diferite pentru aceeași problemă, la nivelul unităților sale teritoriale, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) va avea, în curând, o comisie specială. Aceasta se va ocupa, conform noii Legi a ONRC, fix de uniformizarea practicii de înregistrare în Registrul Comerțului, în relația cu persoanele fizice și cele juridice. Citește articolul
Activitatea de înregistrare în Registrul Comerțului urmează să fie preluată, începând din toamnă, de persoane specializate care vor ocupa posturile nou-create de registratori din cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), conform unei legi noi. Măsura este așteptată de ani de zile, în condițiile în care activitatea de înregistrare ar trebui făcută de judecători delegați, iar Guvernul a stabilit în 2010 că, în mod excepțional, alte persoane din oficiile ONRC o pot desfășura până se înființează posturile de registratori. Citește articolul
Persoanele fizice obișnuite scapă de obligația de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a confirmat instituția la solicitarea redacției noastre. De la 1 martie 2022, relaționarea cu unitățile din cadrul ANAF se va face exclusiv online, în esență, în cazul firmelor, profesioniștilor, PFA-urilor și titularilor de întreprinderi individuale ori familiale. Citește articolul
În condițiile în care, de la 1 martie 2022, firmele, PFA-urile și profesioniștii vor fi obligați să relaționeze numai online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), instituția a publicat miercuri două ghiduri video pentru înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul