Modificări legale relevante
Poate cea mai notabilă schimbare de anul trecut este, de fapt, una temporară. Mă refer la (1) rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, în contextul epidemiei de coronavirus. Măsura s-a aplicat inițial în timpul stării de urgență și apoi a fost prelungită de mai multe ori prin ordonanță de urgență a Guvernului - cel mai recent până la 31 martie 2021.
Apoi, o altă noutate majoră este (2) acordarea codului de TVA fără analiza de risc. Acest lucru a fost stabilit la mijlocul lunii mai 2020, analiza de risc fiind aplicată până atunci înainte de acordarea codului de TVA. La același moment, codul de TVA s-a acordat automat și celor care aveau cererile în așteptare. Apropo de asta, în aceeași lună (3) criteriile de risc pentru păstrarea codului de TVA au fost mutate dintr-un ordin al Fiscului în normele Codului fiscal.
Altă noutate a apărut în legislație chiar pe final de an, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2021: (4) baza de impozitare a TVA-ului poate fi ajustată în cazul facturilor neîncasate în 12 luni de la persoanele fizice. Ajustarea se poate face în cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului de după cel în care a intervenit termenul de plată sau al emiterii facturii, însă numai dacă prestatorul de servicii sau comerciantul dovedesc faptul că s-au luat măsuri pentru recuperarea datoriilor. Altă schimbare de pe final de 2020 este (5) apariția unei noi situații în care deducerea TVA-ului se poate cere în afara termenului de prescripție: cea în care furnizorul emite o factură de corecție din proprie inițiativă și o transmite beneficiarului în afara perioadei de prescripție.
De asemenea, în pragul noului an s-a mai stabilit că (6) plafonul pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare se dublează de la 1 ianuarie 2021, de la 2.250.000 de lei (undeva spre 500.000 de euro) la 4.500.000 de lei (undeva spre un milion de euro), dar și că (7) taxarea inversă se aplică inclusiv livrării de gaze naturale către comercianți persoane impozabile stabilite în România.
O altă decizie relevantă a fost implementată de la 1 februarie 2020: (8) eliminarea sistemului split TVA, adică cel ce obliga anumite firme să plătească defalcat taxa pe valoarea adăugată.
Tot la începutul anului trecut, în februarie, autoritățile au implementat prin ordonanță o serie de (9) ajustări ale regimului de TVA privind firmele care fac afaceri și în alte țări europene. Acestea au fost impuse de modificarea legislației europene în domeniu. Ulterior, autoritățile au venit cu ajustări complementare pe legislația secundară - cum ar fi cele la regulile justificării scutirilor de TVA și la declarația 390.
Notabilă mai este și (10) o modificare complexă a normelor Codului fiscal, ce vizează în principal regulile din domeniul TVA-ului. Printre altele, este și una ce ține de activitatea agențiilor de turism și a vânzătorilor de bunuri la mâna a doua.
Jurisprudență de ținut la îndemână
În zona jurisprudențială, anul 2020 a adus câteva hotărâri importante de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
Înainte de orice, trebuie amintită decizia ce stabilește atât că (11) deducerea TVA-ului trebuie permisă în baza unei simple facturi, fără a se cere alte acte doveditoare, cât și că (12) sumele suplimentare de plată impuse de Fisc privind TVA pot fi anulate în lipsa accesului la dosarul fiscal.
Apoi, foarte important mai este că (13) Fiscul nu poate refuza rambursarea de TVA unui nerezident pe motivul neînregistrării în scopuri de TVA în România, dar și că (14) Fiscul trebuie să permită rambursarea TVA-ului plătit fără a fi datorat, chiar dacă pentru asta s-au făcut corecturi pentru o perioadă inspectată fiscal.
Alte hotărâri notabile sunt că (15) sumele percepute pentru rezilierea anticipată a contractelor de telefonie sunt purtătoare de TVA și că (16) se datorează TVA pentru rambursarea costurilor aferente detașării de personal de la societatea-mamă la filială.
Alte chestiuni importante ce țin de TVA
De asemenea, în domeniul TVA-ului, mai sunt importante două decizii ale autorităților europene date special pentru România. Una se referă la faptul că (17) plafonul de 300.000 de lei pentru scutirea firmelor mici de TVA poate fi aplicat până în anul 2024, în condițiile în care valabilitatea sa urma să expire la finalul lui 2020. A doua este despre (18) limitarea la 50% a deducerii de TVA pentru achiziția de autovehicule până la finele anului 2023.