Ne apropiem cu pași repezi de finalul lui 2022, un an care a adus o multitudine de schimbări fiscale majore pentru companii. În acest context, contribuabilii ar trebui să înceapă urgent (dacă n-au făcut-o deja) o amplă analiză a propriilor afaceri, pentru a vedea dacă și cum se pot adapta, până la finalul anului, la regulile actualizate din 2023 ale sistemului fiscal autohton. Iată principalele repere de avut în vedere la această analiză:
1. Regimul de impozitare aplicabil afacerii începând cu 2023Poate cea mai importantă chestiune care trebuie analizată în această perioadă este ce regim de impozitare a afacerii va putea fi aplicat de la 1 ianuarie.
Trebuie verificat dacă se pot îndeplini, la 31 decembrie,
condițiile mai stricte pentru aplicarea impozitului micro (regimul poate fi aplicat dacă afacerile sunt de până la 500.000 de euro, dar sunt și alte schimbări importante) și trebuie avut în vedere
impactul trecerii obligatorii sau voluntare la impozitul pe profit.
Pentru
firmele mari din domeniul HoReCa, trebuie identificată varianta optimă între impozit micro și impozit pe profit, din moment ce impozitul specific (odată cu impozitul mixt) o să dispară. Plus că mai trebuie luată în calcul și
eliminarea unei facilități fiscale pentru salariații sezonieri din HoReCa.
Totodată, n-ar strica celor care au mai multe firme să gândească lucrurile pe termen lung și să se uite la variante precum
înființarea unui grup de plătitori de impozit pe profit sau la
potențiale fuziuni. Acestea ar putea fi luate în calcul pentru o aplicare în 2023 sau în 2024, de exemplu.
2. Evitarea temporară a taxării majorate a dividendelorDeoarece impozitul pe dividende crește la 8% din ianuarie și, totodată, se vor plăti (uneori) sume mai mari la sănătate pentru acest tip de venit, firmele ar trebui să verifice
dacă pot amâna impactul prin distribuirea și plata de dividende interimare, din profitul existent, până la 31 decembrie. Acest lucru este posibil numai pentru dividendele din profitul înregistrat până la 30 septembrie, deoarece
dividendele din profitul din ultimul trimestru vor intra pe noile reguli de taxare majorată.
3. Analiza beneficiilor acordate salariațilorDin ianuarie, anumite beneficii acordate de angajator salariaților săi
vor avea un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază. În acest context, finalul de an este o „fereastră” ideală pentru a verifica dacă este nevoie sau nu de „optimizări” la beneficiile acordate în prezent, pentru a evita o taxare mai mare din 2023.
4. Ești firmă mijlocie? Ar trebui să pregătești implementarea raportării fișierului SAF-TTot din prima zi a anului viitor,
contribuabilii mijlocii vor fi obligați să înceapă raportările periodice ale fișierului SAF-T. Chiar dacă există o
perioadă de grație de șase luni pentru primele raportări, firmele n-ar trebui să amâne prea mult o analiză internă, pentru că adaptarea la declarația 406 poate dura luni întregi, conform specialiștilor.
5. Trebuie folosit sau nu sistemul e-Transport?O altă chestiune importantă este intrarea în vigoare a regimului sancționatoriu pentru sistemul
e-Transport, de la 1 ianuarie. Chiar dacă raportarea transporturilor de bunuri riscante (din punct de vedere fiscal) este obligatorie în prezent, cine nu se conformează scapă fără sancțiuni, însă numai până la 31 decembrie. Această obligație
pică, de obicei, în sarcina cumpărătorului sau în sarcina vânzătorului de bunuri riscante.
6. Analiză orientativă privind e-FacturaAlt sistem obligatoriu în prezent, dar pentru care nu se pot aplica sancțiuni, este
e-Factura, însă numai când e vorba de bunuri riscante vândute în relația B2B. Însă trebuie avut în vedere că
autoritățile vor să oblige toate firmele să folosească sistemul, indiferent pentru ce emit facturi, iar acest plan ar putea fi dus la bun sfârșit în 2023. Astfel, firmele ar trebui să se intereseze cât de cât ce ar însemna pentru ele, din punct de vedere tehnic și din punct de vedere al resurselor umane, să înceapă să raporteze facturi în e-Factura.
7. Acceptarea plăților cu cardurile bancareDin ianuarie 2023,
mult mai multe persoane juridice vor trebui să accepte plățile cu cardul. Este vorba de cele care au o cifră de afaceri anuală mai mare de 10.000 de euro, față 50.000 de euro, în prezent. Cine va fi obligat să accepte plata cu cardul și nu se va conforma va risca amenzi între 20.000 și 50.000 de lei.
Printre altele. Alte chestiuni relevante care ar putea influența activitatea companiilor în 2023 și care ar trebui luate în calcul pentru o analiză sunt
schema de ajutor de stat pentru facturile la energie (gaze naturale și electricitate), care se va aplica numai până în august, și faptul că
anul fiscal 2016 se va prescrie abia spre mijlocul lunii martie.