Intrarea în anul 2025 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mici. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă.
1. Ce companii sunt vizate efectiv. În linii mari, este vorba de toate firmele care până acum nu aveau obligația transmiterii
fișierului SAF-T. Primele etape majore ale calendarului implementării declarației 406 au fost în 2022 (contribuabilii mari) și în 2023 (contribuabilii mijlocii), astfel că în 2025 a venit rândul
micilor contribuabili și
anumitor nerezidenți. De precizat că există o mulțime de
entități scutite în mod expres de raportările SAF-T - în principal, cele care țin o contabilitate simplificată (iar lista
urmează să fie extinsă curând).
2. Calendarul termenelor declarației 406 în 2025. În februarie încep raportările aferente noului an, care vizează inclusiv firmele mici. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit un calendar orientativ pentru tot anul 2025. În esență, avem termenul lunar/trimestrial, termenul anual pentru partea de active și termenul de 30 de zile calendaristice pentru partea de stocuri (care se aplică numai când ANAF cere acest lucru). E important de știut că firmele mici vor depune declarația cu partea de active abia în 2026 și că
declarația cu partea de stocuri poate fi cerută numai pentru perioade începând cu 1 ianuarie 2025 (cu toate că este greu de crezut că vor veni asemenea solicitări de la ANAF în perioada de grație).
3. Firmele mici beneficiază și ele de perioada de grație. Perioada de grație acoperă raportările aferente intervalului ianuarie - iunie 2025, însă acestea tot trebuie depuse până la urmă de către firmele mici. Prin urmare,
chiar dacă se aplică o perioadă de grație, aceste luni ar trebui folosite pentru a corecta problemele practice, nu pentru a tărăgăna implementarea și a începe raportările abia la mijlocul anului. După expirarea perioadei de grație, nedepunerea la termen a declarației 406 sau depunerea incompletă/incorectă poate atrage
amenzi de la inspectorii fiscali. În contextul implementării, micii contribuabili trebuie să știe că
anumite informații pot fi ignorate cu totul, dar și că
pot apărea unele dificultăți.
4. Notificări automate de la ANAF pentru nedepunere și/sau pentru greșeli. Companiile care fie nu depun raportările SAF-T, fie le depun cu greșeli sunt notificate automat de către ANAF, această măsură fiind implementată încă de anul trecut. Practic, asta înseamnă că Fiscul știe cine se achită și cine nu de obligație, însă este neclar în ce măsură se vor face notificări sau nu la firmele mici aflate în perioada de grație. Pentru ca firmele să se asigure că transmit declarațiile corect și complet, există o serie de teste recomandate
atât de ANAF,
cât și de specialiști.
5. Cu cât raportările SAF-T sunt mai bune, cu atât scad șansele ca ANAF să vină în control. Autoritățile de la noi vor să implementeze, începând din 2026, un sistem de clasificare și administrare a contribuabililor în funcție de gradul de risc asociat fiecăruia. Din acest motiv, reprezentanții ANAF au atenționat că, pe viitor,
corectitudinea informațiilor care sunt transmise prin diferite declarații și sisteme va fi esențială la calcularea riscului fiscal. Practic, conform specialiștilor, declarația SAF-T
crește exponențial volumul și transparența datelor colectate de ANAF și expune contribuabilii care încalcă legea la sancțiuni imediate. În acest context, e bine de știut că
ANAF deja a început să fructifice parțial informațiile din declarațiile 406 și că sunt multe posibilități de luat în calcul pentru verificări (
iată doar câteva exemple).
Notă: Informații de actualitate despre raportările SAF-T pot fi găsite urmărind secțiunea noastră specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)