Specialiștii vin cu câteva observații utile pentru companiile mari, în contextul în care au trecut mai bine de doi ani de la momentul la care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat implementarea raportărilor SAF-T la acești contribuabili. Practic, politica de clemență pe care a avut-o ANAF vizavi de marile firme se oprește și urmează să vedem controale, iar, acolo unde este cazul, aplicarea de amenzi. Citește articolul
Prevederile reglementării care introduce impozitarea cu 70% asupra veniturilor nedeclarate (Legea 296/2023), obținute de persoanele fizice din surse neidentificate, lasă loc unei serii de interpretări, dintre care o importanță deosebită o are determinarea semnificației sintagmei „venituri a căror sursă nu a fost identificată”. Deși această sintagmă era utilizată și în reglementarea anterioară, în cadrul textului articolului 117 din Codul Fiscal, majorarea la 70% a impozitului pentru veniturile din surse neidentificate creează o miză suplimentară, atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale, de a determina categoria exactă a veniturilor vizate de cota majorată. Citește articolul
O aplicație simplificată de emitere a facturilor electronice în format XML a fost pusă la dispoziție pentru firmele mici, conform unui comunicat de presă recent al Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, de-acum există o aplicație simplificată și o aplicație complexă pentru generarea fișierelor XML care trebuie transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul
Finalul lunii martie este un termen fiscal important din perspectiva impozitării afacerilor, deoarece până la 31 martie se face, acolo unde este cazul, schimbarea regimului de impozitare, în conformitate cu regulile stabilite de Codul fiscal. Citește articolul
De principiu, contribuabilii pot folosi sistemele EDI („electronic data interchange”) și după momentul la care singurele facturi ce vor mai produce efecte fiscale vor fi cele transmise prin e-Factura, sunt de părere specialiștii. Totuși, este nevoie de unele adaptări tehnice interne în acest sens. Citește articolul
Pentru o identificare mai ușoară a situațiilor în care o companie datorează impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sau impozitul minim global (IMG), specialiștii de la PwC România au conturat patru scenarii bazate pe situațiile în care există profit sau pierdere. Citește articolul
Pentru anul fiscal 2023 nu există modificări ale Codului fiscal care să impună actualizarea declarațiilor 101 (cea obișnuită și cea folosită de grupurile de impozit pe profit), a atenționat, printr-un comunicat recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Prin urmare, firmele folosesc în 2024 forma actuală a formularelor. Citește articolul
Una dintre problemele identificate în practică în contextul apariției impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) este ce se întâmplă cu pierderile fiscale ale plătitorilor de impozit pe profit? Conform unui reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF), plătitorii de IMCA ar trebui să-și poată recupera pierderile fiscale, însă sunt necesare clarificări ale legislației în acest sens. Citește articolul
Din 2024, persoanele juridice care dețin vehicule scumpe trebuie să achite la stat, suplimentar impozitului local, o așa-zisă taxă pe lux. Iată ce știm până acum despre acest subiect. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul