Începând cu anul 2024, numai contribuabilii care realizează venituri din salarii mai pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit, prin formularul 230. Astfel, dispare posibilitatea redirecționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din activități independente pentru susținerea ONG-urilor și bisericilor. Citește articolul
În procedura de verificare a situației fiscale personale, etapa în care autoritatea fiscală stabilește veniturile impozabile ale contribuabilului supus controlului este extrem de importantă. Din acest considerent, considerăm util ca metodele indirecte utilizate în acest scop să fie explicate, astfel încât persoanele vizate de aceste verificări să se poată pregăti temeinic, cu documente justificative. Citește articolul
Ca o regulă generală, este de reținut faptul că, începând cu veniturile aferente anului 2024, la stabilirea impozitului pe venit anual datorat de către persoanele fizice, nu se mai deduce costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale. Citește articolul
O prevedere referitoare la TVA din normele Codului fiscal este contrară legislației UE, consideră reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF), care au cerut Ministerului Finanțelor modificarea acesteia. Este vorba de o regulă folosită atât pentru a determina dacă anumite operațiuni accesorii nu se cuprind în calculul pro rata, cât și pentru a determina cifra de afaceri în funcție de care se aplică scutirea de regimul TVA-ului pentru firmele mici. Citește articolul
Autoritățile fiscale au publicat la începutul acestui an un nou formular 212 (declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice), pentru raportarea veniturilor independente obținute în anul 2023, precum și a celor estimate pentru 2024. Chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenul-limită de depunere a declarației și de plată a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, 27 mai 2024, persoanele fizice pot depune din timp declarația, după ce analizează atent sursele proprii de venituri, dar și cele mai recente modificări legislative. Citește articolul
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Ca o regulă generală, ținând seama de dispozițiile art. 119 alin. 1 din Codul fiscal, câştigul net anual impozabil din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului de investiţii, se stabilește de contribuabil ca diferenţă între câştigul net anual şi pierderile reportate din anii fiscali anteriori rezultate din aceste operaţiuni. Din 2024, regulile recuperării pierderilor se schimbă. Citește articolul
Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
De la începutul anului 2024, obligația declarativă pe care o au notarii publici în privința transferurilor de proprietăți imobiliare s-a schimbat în mod semnificativ. Mai precis, declarația 208 trebuie depusă mai des și în aceasta trebuie inclusă o informație nouă. În acest context, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent un ordin pentru implementarea noutăților la formularul amintit. Citește articolul
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul