avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 503 soluții astăzi
Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Schimbările din octombrie 2023 la listele țărilor riscante, care pot influența două obligații ale firmelor din România

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Noiembrie 2023 | 0 | 1171 | Timp de citire: 3 min.

În octombrie 2023 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: În cazul facturilor din deplasările salariaților, firmele trebuie să-și modifice procedurile interne

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Noiembrie 2023 | 0 | 13683 | Timp de citire: 2 min.

În contextul obligativității, de la 1 ianuarie 2024, de a transmite în e-Factura toate facturile din relația B2B, companiile ar trebui să-și actualizeze procedurile interne privind deplasările salariaților. Cu alte cuvinte, trebuie făcut în așa fel încât facturile din deplasări să fie emise direct pe firmă, pentru a putea fi încărcate în e-Factura. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Controale ANAF: La verificarea situației personale, înscrisurile în limbi străine trebuie însoțite de traduceri certificate. Măsura, implementată oficial

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2023 | 3 | 11264 | Timp de citire: 2 min.

Mai nou, persoanele fizice care prezintă, în cadrul verificării situației personale, înscrisuri într-o limbă străină trebuie să pună la dispoziția inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și traduceri certificate. Măsura este stabilită de câteva luni la nivelul Codului de procedură fiscală, însă ANAF a implementat-o, formal, abia recent la nivelul legislației secundare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Cum vor fi taxate, în 2024, activitățile IT: Salariat vs. PFA vs. microîntreprindere

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Noiembrie 2023 | 3 | 10053 | Timp de citire: 3 min.

Taxarea activităților IT este unul dintre domeniile pentru care Legea reformei fiscale aduce schimbări importante, acestea aplicându-se parțial din noiembrie 2023 și parțial din ianuarie 2024. În baza modificărilor legislative operate de autorități, prezentăm azi cum va arăta, în 2024, taxarea acestor activități, în funcție de statutul prestatorului - salariat, PFA sau microîntreprindere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce informații ale contribuabililor trebuie ținute secrete de către Fisc și în ce condiții pot fi furnizate terților

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Noiembrie 2023 | 0 | 2568 | Timp de citire: 2 min.

Detaliem astăzi principalele categorii de informații fiscale ce pot fi furnizate de Fisc unor terțe persoane. De principiu, autoritățile trebuie să păstreze secretul informațiilor pe care le află despre contribuabili, însă există și unele excepții de la această regulă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Regulamentul UE care va impune termene de plată mai scurte în relațiile de afaceri va avea un impact major inclusiv în România. Ce e de știut despre inițiativă

Baciu Partners în Contabil și fiscal
24 Noiembrie 2023 | 1 | 2638 | Timp de citire: 4 min.

Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum exploatăm implementarea e-Factura în beneficiul companiilor și economiștilor lor, nu doar al statului?

Profluo în Contabil și fiscal
24 Noiembrie 2023 | 0 | 827 | Timp de citire: 2 min.

Proiectul e-Invoicing, la nivel european, reprezintă un pas semnificativ în direcția îmbunătățirii colectării taxei pe valoarea adăugată. Gap-ul de colectare a TVA la nivelul Uniunii Europene, care se ridică la aproximativ 100 miliarde de euro, reprezintă o problemă majoră care necesită soluții eficiente.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții este obligat Fiscul să respecte dreptul contribuabilului de a fi ascultat

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Noiembrie 2023 | 0 | 3301 | Timp de citire: 2 min.

Expunem astăzi principalele chestiuni procedural-fiscale de știut în privința respectării dreptului contribuabilului de a fi ascultat de către Fisc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exemplu Impozit micro: În 2024, anumite firme vor plăti sume triple către stat, față de situația din 2023

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Noiembrie 2023 | 1 | 20034 | Timp de citire: 3 min.

Ca o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Nu neapărat contabilii vor gestiona facturile electronice, spun specialiștii. Depinde de volumul activității firmei

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2023 | 3 | 17861 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când vine vorba de gestionarea facturilor electronice începând din 1 ianuarie 2024, este important de precizat că nu vorbim de o muncă ce trebuie alocată neapărat contabililor. Potrivit specialiștilor, gestionarea documentelor trebuie alocată în funcție de volumul activității unei companii, iar automatizările pot reduce destul de mult munca respectivă. Citește articolul