Joi, 8 mai, are loc evenimentul: Dreptul proprietății intelectuale în raport cu salariații - Aspecte practice și provocări actuale. Participă →
O instanță de apel din România a decis recent să anuleze pedeapsa cu închisoarea pe care un funcționar public a primit-o anul trecut pentru o faptă de abuz în serviciu, potrivit unei hotărâri judecătorești. Concret, instanța a deci că fapta celui condamnat nu mai este prevăzută de Codul penal, fiind dezincriminată. În contextul în care numeroase surse media au prezentat această decizie drept una istorică și au tras concluzii pripite cu privire la impactul acestei hotărâri, este necesar să clarificăm, pe scurt, ce a decis de fapt instanța de apel respectivă. Citește articolul
În teorie, singura ipoteză în care nu mai există pericolul ca faimoasa Ordonanță 13 (de modificare a codurilor penale) să mai intre în vigoare este cea în care Parlamentul aprobă Ordonanța 14, cea prin care au fost abrogate prevederile celui dintâi act. Totuși, parlamentarii pot vota și respingerea acesteia, tot așa cum putem să ne imaginăm și situația în care Curtea Constituțională admite o neconstituționalitate a OUG nr. 14/2017. În aceste cazuri însă, Ordonanța 13 va fi considerată în vigoare și producând efecte juridice încă de la 11 februarie. Citește articolul
Avocatul care nu-și îndeplinește obligațiile în raportul cu clientul său poate fi sancționat de către consiliul baroului din care face parte, potrivit actelor normative care reglementează profesia de avocat. Practic, ceea ce trebuie să facem este să ne adresăm cu o plângere organului competent, iar oricare ar fi decizia acestuia cu privire la cercetarea disciplinară a avocatului, trebuie să primim un răspuns într-un termen foarte scurt. În plus, faptul că avocatul este sancționat disciplinar nu înseamnă că acesta nu poate fi tras la răspundere și civil, penal ori administrativ. Citește articolul
Efectele unei ordonanțe de urgență pot fi stopate, în principiu, în patru moduri diferite, așa cum reiese din prevederile legislației în vigoare. Astfel, este vorba de respingerea actului prin lege, de declararea neconstituționalității acestuia fie la sesizarea unei instanțe, fie la sesizarea Avocatului Poporului sau de abrogarea prin altă ordonanță de urgență. Citește articolul
Odata cu noul OUG adoptat in aceasta seara de catre Guvernul Grindeanu, infractiunea de neglijenta in serviciu, prevazuta in trecut de art. 298 din Codul Penal, a fost abrogata. De asemenea, abuzul in serviciu a suferit mai multe modificari in definirea sa de catre Codul Penal. Si alte infractiuni si reguli de procedura penala au fost modificate. Citește articolul
Odata cu noul OUG adoptat in aceasta seara de catre Guvernul Grindeanu, infractiunea de neglijenta in serviciu, prevazuta in trecut de art. 298 din Codul Penal, a fost abrogata. Citește articolul
Guvernul a adoptat astazi, prin Ordonanta de Urgenta, o serie de modificari la reglementarea infractiunii de abuz in serviciu. Pana acum, abuzul in serviciu era definit astfel: Citește articolul
În cauzele civile, administrative, comerciale, precum și în litigiile de muncă sau de asigurări sociale, persoanele care nu-și pot permite un avocat sau alte cheltuieli inerente accesului la justiție pot să ceară de la stat acordarea unui ajutor judiciar. În afară de condițiile generale de acordare a acestuia, unde ne referim, spre exemplu, la starea materială a solicitantului, solicitanții nu pot beneficia de ajutor judiciar indiferent de cuantum, într-un an de zile, iar instanța are posibilitatea să refuze cererea din mai multe motive. Citește articolul
În cursul anului 2016, atât Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) și Curtea Constituțională a României (CCR), cât și Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) și Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) au dat mai multe decizii de importanță majoră pentru cetățenii țării noastre. În esență, este vorba de subiecte precum ilegalitatea timbrului de mediu, monitorizarea conversațiilor salariaților, suspendarea angajaților cercetați disciplinar sau chiar reprezentarea firmelor în instanță de către alte firme. Citește articolul
Legea privind eliminarea timbrului de mediu a fost votată din nou de Parlament, fiind acum pe masa președintelui, pentru Promulgare. Imediat ce președintele va alege să promulge legea, aceasta va fi trimisă spre publicare în Monitorul Oficial. Potrivit reglementarilor în vigoare, cel târziu în luna ianuarie 2017, legea ar trebui să fie publicată în Monitorul Oficial și să producă efecte. Citește articolul