La nivel european, asistăm la o dezbatere aprinsă între statele membre pe propunerea directivei privind impozitul pe servicii digitale (“Digital Services Tax” – DST). Propunerea de directivă europeană DST intenționează să stabilească un sistem comun de impozitare a serviciilor digitale, pentru veniturile rezultate din furnizarea anumitor servicii de acest tip. Citește articolul
Creșterea salariului minim brut pe țară, începând cu prima zi a anului 2019, de la 1.900 la 2.080 de lei, va aduce costuri suplimentare pentru angajatori. Această majorare va determina atât o creștere a salariului net încasat de angajat, cât și costuri mai mari pentru companie, generate de majorarea taxelor datorate la stat. Din acest motiv, redacția noastră pune la dispoziție un calculator pe care-l poți folosi pentru a socoti singur ce costuri lunare și anuale suplimentare vei avea, în funcție de numărul de salariați plătiți cu minimul pe economie pe care-i ai la firmă. Citește articolul
Deși toți directorii financiari incluși în sondajul efectuat de EY România consideră că au aplicat corect legea fiscală, aproape 60% dintre ei sunt de părere că inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le-ar impune, cel mai probabil, impozite și taxe suplimentare de plată, în situația în care compania lor ar fi supusă unei inspecții fiscale. În același timp, 51% dintre respondenți se așteaptă la o inspecție fiscală în următoarea perioadă din partea ANAF. Citește articolul
Companiile care închiriază proprietăți sau prestatorii de servicii pe bază de abonament precum: telecomunicațiile (telefonie, internet, televiziune), utilitățile publice, publicațiile electronice și altele sunt afectate de o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Sumele încasate de aceste companii pentru încetarea contractelor de către clienți sau din motive imputabile acestora, înainte de expirarea perioadei minime de contractare, vor fi supuse taxei pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul
Auzim aproape zilnic de bitcoin, blockchain, de automatizare, de inteligență artificială și ajungem să ne întrebăm cum reacționează companiile și autoritățile la aceste tendințe. La nivelul Uniunii Europene, autoritățile fiscale sunt primele care au reacționat și au implementat procese de raportare fiscală digitalizate. Activitatea de administrare fiscală, precum și procesul de combatere a fraudei în domeniul taxei pe valoarea adăugată au fost mult eficientizate în anumite state membre, iar relațiile de cooperare economică și financiară dintre state se află într-un proces semnificativ de îmbunătățire. Citește articolul
Companiile sunt tot mai responsabile față de problemele comunității, dar schimbările legislative reduc dramatic numărul celor care ar putea utiliza facilitatea fiscală de direcționare a până la 20% din impozitul pe profit către sectorul neguvernamental, conform unei analize realizate de EY România în parteneriat cu Asociația pentru Relații comunitare și HOSPICE Casa Speranței, în perioada octombrie - noiembrie 2018. Citește articolul
Datoriile unei firme sau ale unei persoane fizice autorizate (PFA) la partenerii săi de afaceri, la furnizori, la stat ș.a.m.d. le pot aduce la executare silită. Când e vorba de datorii fiscale, firmele și PFA-urile ar putea cere eșalonări la plată. Există mai multe situații de suspendare a unei executări, există și o ordine de prioritate la executarea unor bunuri de către Fisc, dar și posibilitatea de a face contestație la executare - atât la cea civilă, cât și la cea fiscală. Am sintetizat mai jos câteva dintre subiectele legate de executarea firmelor și PFA-urilor pe care le-am tratat în ultima vreme, plecând de la una dintre modificările importante la legislația insolvenței, incidentă în materie de executări. Citește articolul
În vederea îmbunătățirii procesului de colectare a veniturilor din TVA, autoritățile fiscale române trebuie să se alinieze cu tendințele globale și să investească masiv în soluții digitale. Deși etapa implementării este complexă, suntem de părere că, pe termen lung, aceste măsuri vor genera atât procese de raportare mai eficiente, cât și o scădere a costurilor de raportare și a costurilor aferente inspecțiilor fiscale în domeniul TVA. Citește articolul
Comisia Europeană (CE) a cerut autorităților de la noi să elimine din legislație sistemul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată, mecanism supranumit și split TVA. Concret, deoarece split TVA încalcă dreptul Uniunii Europene (UE), CE a declanșat procedura de infringement, care se poate încheia cu amendarea României. Sistemul split TVA se aplică obligatoriu de la 1 ianuarie 2018, însă doar anumitor companii. Citește articolul
Companiile care aplică plata defalcată a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) trebuie să rămână în sistem fie până îndeplinesc condițiile legale de ieșire din acesta, fie până când se decide eliminarea acestuia din legislație. Cu alte cuvinte, chiar dacă Comisia Europeană (CE) a declanșat joi procedura de infringement, cerând României desființarea split TVA, mecanismul plății defalcate trebuie abrogat prin lege sau prin ordonanță de către autoritățile de la noi. Citește articolul