Băncile ar putea ajunge să datoreze o taxă pe activele financiare, supranumită „taxă pe lăcomie”. Acest lucru este prevăzut într-un act normativ publicat sâmbătă în Monitorul Oficial, taxa fiind datorată doar dacă se depășește o valoare de referință a ROBOR. Inițial, Guvernul voia să aplice taxa pe active și IFN-urilor, dar până la urmă s-a răzgândit. Citește articolul
La 1 ianuarie 2019, în legislație vor apărea noi taxe, iar aplicarea anumitor impozite se va prelungi. Concret, impozitele suplimentare stabilite pentru domeniul gazelor, al energiei electrice și al altor resurse naturale se vor aplica în continuare, deși ar fi trebuit să dispară la 31 decembrie 2018, iar ca taxe noi vom avea unele pentru firmele din domeniul energiei electrice și termice, pentru organizarea jocurilor de noroc și, în fine, mult-discutata taxă pe lăcomie. Citește articolul
Taxarea inversă e o măsură de simplificare în domeniul TVA care e permisă doar în cazul anumitor operațiuni. În 2018, există 14 operațiuni pentru care e posibilă taxarea inversă, numărul lor urmând să fie același și în 2019. Autoritățile de la noi au decis recent prelungirea aplicării taxării inverse pentru operațiunile care expirau mâine, măsura fiind introdusă în Codul fiscal prin ordonanță de urgență. Citește articolul
Guvernul vrea să introducă noi taxe pentru firme de la 1 ianuarie 2019, prin ordonanță de urgență, cea mai discutată dintre acestea fiind, de departe, taxa pe lăcomie pe care o vor datora băncile și IFN-urile. În acest context, specialiștii PwC România atrag atenția că schimbările vor fi destul de problematice. Citește articolul
La nivel european, asistăm la o dezbatere aprinsă între statele membre pe propunerea directivei privind impozitul pe servicii digitale (“Digital Services Tax” – DST). Propunerea de directivă europeană DST intenționează să stabilească un sistem comun de impozitare a serviciilor digitale, pentru veniturile rezultate din furnizarea anumitor servicii de acest tip. Citește articolul
Creșterea salariului minim brut pe țară, începând cu prima zi a anului 2019, de la 1.900 la 2.080 de lei, va aduce costuri suplimentare pentru angajatori. Această majorare va determina atât o creștere a salariului net încasat de angajat, cât și costuri mai mari pentru companie, generate de majorarea taxelor datorate la stat. Din acest motiv, redacția noastră pune la dispoziție un calculator pe care-l poți folosi pentru a socoti singur ce costuri lunare și anuale suplimentare vei avea, în funcție de numărul de salariați plătiți cu minimul pe economie pe care-i ai la firmă. Citește articolul
Deși toți directorii financiari incluși în sondajul efectuat de EY România consideră că au aplicat corect legea fiscală, aproape 60% dintre ei sunt de părere că inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le-ar impune, cel mai probabil, impozite și taxe suplimentare de plată, în situația în care compania lor ar fi supusă unei inspecții fiscale. În același timp, 51% dintre respondenți se așteaptă la o inspecție fiscală în următoarea perioadă din partea ANAF. Citește articolul
Companiile care închiriază proprietăți sau prestatorii de servicii pe bază de abonament precum: telecomunicațiile (telefonie, internet, televiziune), utilitățile publice, publicațiile electronice și altele sunt afectate de o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Sumele încasate de aceste companii pentru încetarea contractelor de către clienți sau din motive imputabile acestora, înainte de expirarea perioadei minime de contractare, vor fi supuse taxei pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul
Auzim aproape zilnic de bitcoin, blockchain, de automatizare, de inteligență artificială și ajungem să ne întrebăm cum reacționează companiile și autoritățile la aceste tendințe. La nivelul Uniunii Europene, autoritățile fiscale sunt primele care au reacționat și au implementat procese de raportare fiscală digitalizate. Activitatea de administrare fiscală, precum și procesul de combatere a fraudei în domeniul taxei pe valoarea adăugată au fost mult eficientizate în anumite state membre, iar relațiile de cooperare economică și financiară dintre state se află într-un proces semnificativ de îmbunătățire. Citește articolul
Companiile sunt tot mai responsabile față de problemele comunității, dar schimbările legislative reduc dramatic numărul celor care ar putea utiliza facilitatea fiscală de direcționare a până la 20% din impozitul pe profit către sectorul neguvernamental, conform unei analize realizate de EY România în parteneriat cu Asociația pentru Relații comunitare și HOSPICE Casa Speranței, în perioada octombrie - noiembrie 2018. Citește articolul