Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.
Citește articolulAșa cum reiese din practica recentă din controalele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), persoanele fizice care vând constant locuințe sau care vând constant mașini la mâna a doua trebuie să se autorizeze ca PFA și, dacă depășesc plafonul legal de scutire, trebuie să devină inclusiv plătitori de TVA. În acest context, explicăm astăzi când intervine, pentru PFA-uri, obligația de a plăti TVA și ce trebuie făcut concret pentru a evita problemele la controalele ANAF. Citește articolul
În curând va fi stabilită o listă a persoanelor fizice cu averi mari și a rudelor lor apropiate, astfel încât acestea să fie monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese dintr-un ordin oficializat miercuri. Citește articolul
O situație care s-a dovedit problematică în practica instanțelor judecătorești, cu privire la transferul datoriilor fiscale de la o PFA radiată la titularul persoană fizică, a fost clarificată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie devenită obligatorie marți. Judecătorii au stabilit că, dacă vorbim de radierea PFA din evidența Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), datoriile sale sunt transferate către fostul titular persoană fizică, nu anulate. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au demarat recent consultarea de piață pentru o achiziție publică viitoare, care va viza implementarea unei platforme speciale prin care autoritățile să comunice de la distanță cu contribuabilii și a unui chatbot al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Dosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2023, de către marii contribuabili, până la data de 26 iunie. Și pentru că se estimează înmulțirea controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe acest subiect, venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului, sfaturi de la specialiști și alte precizări utile. Citește articolul
Într-o formă sau alta, autoritățile sunt mereu cu ochii-n patru atunci când vine vorba de companii care înregistrează pierderi. De ce? De principiu, pentru că o firmă cu pierderi plătește la stat taxe și impozite mai mici decât una care este profitabilă. De altfel, situația firmelor cu pierderi a fost readusă recent în discuție, din perspectiva gradului de risc pe care-l prezintă, iar specialiștii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au dat de înțeles că acestea sunt ținute sub observație de inspectori. Citește articolul
Dacă o formulare de pe site-ul comerciantului stabilește că acesta practică cel mai bun preț, are cel mai bun produs sau serviciu de acel gen sau în comparație cu concurența, fără să poată dovedi acea afirmație celor interesați sau organelor de control, comerciantul riscă amenzi care ajung până la 60.000 de lei. Controlul poate să vină chiar de la Finanțe. Citește articolul
Atunci când se ajunge la discuția legată de constituirea unui sediu permanent (impozit pe profit), aceasta implică în mod automat prețurile de transfer, punctează specialiștii. Astfel, iată câteva dintre aspectele esențiale ce trebuie reținute de către firme, în contextul controalelor așteptate curând pe tematica sediilor permanente. Citește articolul
Regula ce stabilește că anularea actelor fiscale emise după încălcarea procedurilor este posibilă doar dacă firmele vizate dovedesc că au suferit un prejudiciu este constituțională. Așa reiese dintr-o decizie recent oficializată, de Curtea Constituțională a României (CCR), cu privire la controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, firmele nu pot obține anularea actelor fiscale pentru nereguli procedurale lipsite de prejudicii, dar asta nu înseamnă că se încalcă accesul la justiție și dreptul la apărare. Citește articolul