Companiile care contractează servicii intragrup trebuie să acorde o importanță ridicată redactării contractelor în sine, pentru a evita potențialele probleme în urma controalelor fiscale, atrag atenția specialiștii. Practic, orice neclaritate contractuală poate fi speculată de inspectori pentru a face impuneri suplimentare, iar firmele trebuie să ajungă până în instanță pentru a obține anularea acestora. Citește articolul
Subiectul sediilor fixe și permanente a revenit recent în atenția publică în contextul unor controale ample anunțate de autoritățile fiscale de la noi. Din acest motiv, orice companie care intenționează să-și extindă afacerile către alte state sau care deja a început să facă acest lucru ar trebui să analizeze potențialele riscuri de impozitare, dacă nu vrea să riște ulterior să aibă probleme majore. Analiza e relevantă indiferent dacă vorbim de o firmă din România care vrea să colaboreze cu firme din străinătate sau de o firmă străină care vrea să colaboreze cu firme din România. Citește articolul
În urma controalelor terminate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în aprilie 2023, au fost prezentate două cazuri în care inspectorii au impus TVA suplimentar în contextul unor afaceri imobiliare. În primul caz era vorba de aplicarea greșită a TVA-ului redus pentru vânzarea de locuințe, iar în al doilea - de „ratarea” obligației de a deveni plătitor de TVA. Citește articolul
Contribuabilii nerezidenți identificați de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) cu un risc ridicat privind deținerea unui sediu fix și/sau permanent în România, precum și contribuabilii rezidenți în România care au activitate în alte state, urmează să fie incluși într-o amplă campanie de verificări, atenționează specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Ajustarea voluntară a prețurilor de transfer este permisă companiilor, astfel că cheltuielile și TVA-ul generate de ajustări sunt deductibile, conform unei decizii recente a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), arată specialiștii de la Filip & Company. Practic, asta înseamnă că verificarea respectării valorii de piață NU este un atribut exclusiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În condițiile în care legislația fiscală se modifică destul de des, iar controalele devin tot mai complexe, firmele trebuie să se gândească serios să aibă un salariat sau chiar o echipă care să se ocupe de gestionarea riscurilor fiscale și a relației cu inspectorii, sunt de părere specialiștii. Concret, un așa-zis responsabil cu riscurile fiscale ar fi un câștig pentru companie pe termen lung, pentru că munca acestuia poate însemna o reducere a costurilor viitoare generate de impunerile abuzive sau nelegale. Citește articolul
Practicile comerciale dintre producătorii din domeniul agroalimentar și marile lanțuri de retail au fost reglementate, de-a lungul timpului, prin intermediul mai multor acte normative, cel mai recent fiind Legea 81/2022, care a revoluționat interacțiunea dintre cele două părți. Actul normativ s-a dovedit, însă, o suprareglementare juridică, prin care legiuitorul român a limitat semnificativ libertatea de negociere a părților în ceea ce privește reducerile comerciale și financiare aplicate, precum și serviciile pe care marile lanțuri de retail le pot presta față de producători. Totodată, a creat noi obligații de documentare pentru entitățile vizate. Citește articolul
Achiziția și vânzarea constantă de mașini la mâna a doua este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
Atunci când vine vorba de serviciile intragrup, specialiștii au conturat recent, pe baza controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), principalele tendințe la care ar trebui să fie atente societățile. Vorbim nu doar de chestiuni „clasice”, precum realitatea tranzacțiilor sau utilitatea lor, ci și de chestiuni apărute în perioada recentă, precum împrumuturile sau refacturările. Citește articolul
Cu toate că a fost schimbată de două ori în doar câteva luni, procedura pentru aplicarea scutirii de impozit pe venit pentru IT-iștii care se ocupă de crearea de programe pentru calculator încă are neajunsuri, sunt de părere specialiștii. Mai precis, în lipsa unor clarificări concrete pentru anumiți termeni, există riscul să apară probleme pentru firme în urma inspecțiilor fiscale. Citește articolul