În cazul salariaților care lucrează și de acasă, și de la birou (o practică întâlnită des în perioada curentă, înainte de revenirea completă la birouri), firmelor le-ar fi utilă o evidență care să arate clar perioada de telemuncă. Asta, pentru a putea justifica, în cazul unui control fiscal, suportarea pro rata a acelor cheltuieli pentru salariații lor. Citește articolul
Din practica anilor recenți reiese că inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se axează tot mai mult pe posibilele lipsuri din gestiunea companiilor, în cadrul controalelor. Asta pe lângă alte tendințe deja bine știute, precum tratamentul fiscal al diurnelor date de transportatori și tratamentul fiscal al tichetelor cadou. Citește articolul
Ideea clasificării firmelor din România în funcție de riscul fiscal, în baza analizei de risc, a revenit recent în atenția publicului, după ce șefa Fiscului a declarat că anul acesta vom avea noutăți în domeniu. Cu această ocazie, venim astăzi cu chestiunile esențiale legate de stabilirea riscului fiscal în general, în urma analizei de risc, dar și cu lucrurile care pot atrage un risc fiscal mare în zona de TVA. Citește articolul
De mai multe luni, inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au posibilitatea de a emite decizii de impunere în urma verificării documentare (un tip de control fiscal care se desfășoară doar online). Totuși, specialiștii au atras atenția că schimbarea este neconstituțională, din moment ce această atribuție n-a fost stabilită prin lege, ci printr-un simplu ordin al Fiscului. Citește articolul
Atât Codul fiscal, cât și Codul de procedură fiscală urmează să fie modificate, astfel încât prevederile ambigue ale celor două documente să fie interpretate în favoarea contribuabililor. Propunerea de modificare a legislației fiscale apare într-un proiect de lege dezbătut și adoptat marți de senatori. Chiar dacă principiul există și acum în legislația fiscală, aplicarea lui nu este foarte ușoară. Citește articolul
Verificarea documentară are ca scop stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului și se face fără ca organul fiscal să treacă pe la contribuabil - la distanță/online, inspectorii folosindu-se de dosarul contribuabilului. Acest tip de control exista doar în teorie în legislația fiscală de la noi, dar a fost operaționalizat acum câteva luni, când s-au pus la punct aspecte ce țin de efectuarea sa. Aceste controale la distanță se pot finaliza cu o decizie de impunere, potrivit legii, iar șefa Fiscului spunea la începutul lui martie că intenția e ca, până în 2024, aproape trei sferturi din controale să se deruleze online, iar anul acesta măcar o treime. Citește articolul
Deși au trecut mai bine de doi ani de când în legislație scrie că firmele și PFA-urile trebuie clasificate în funcție de riscul pe care-l prezintă, Fiscul încă n-a pus în aplicare această schimbare majoră în relația cu contribuabilii. Însă, conform declarațiilor recente ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), regulile urmează să fie definitivate în cursul acestui an. Citește articolul
Dubla impunere economică, adică situația în care aceeași tranzacție este impozitată în două state diferite prin impozitarea părților la tranzacție, este o problemă des întâlnită, în relația dintre contribuabili și Fisc, în domeniul prețurilor de transfer. Așa spun specialiștii de la Radu și Asociații, firma de avocatură asociată EY România, într-un articol remis azi redacției noastre. Există și soluții la această problemă, dar toate prezintă avantaje și dezavantaje pentru contribuabili. Citește articolul
Autoritățile fiscale deja au derulat până acum câteva controale privind tranzacțiile cu criptomonede, spun specialiștii Deloitte România. Având în vedere creșterea numărului de persoane care fac asemenea tranzacții, aceștia spun că nu-i deloc exclus ca, în viitorul apropiat, să vedem din ce în ce mai des astfel de verificări ale Fiscului. Deși tratamentul fiscal al veniturilor din criptomonede este destul de clar, principala problemă este cu momentul de la care intervin efectiv obligațiile fiscale. Citește articolul
Odată ce casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), autoritățile vor căpăta acces în timp real la date despre vânzările comercianților (Fiscul ne-a explicat în detaliu despre ce informații este vorba). Specialiștii spun că acest gen de acces va permite autorităților să depisteze rapid anomaliile din activitatea companiilor. Iar autoritățile spun că informațiile vor duce la scăderea controalelor și la orientarea verificărilor către cei care încearcă să ocolească regulile. Însă acesta va fi doar începutul Fiscului digitalizat. Citește articolul