Firmele trebuie să țină un registru unic de control, pe care să-l prezinte la toate verificările efectuate de către organele autorităților, conform legislației în vigoare. Companiile pot obține acest document de la direcția generală a finanțelor publice în a cărei rază își au sediul social, altfel riscă să fie amendate cu sume de până la 2.000 de lei. Citește articolul
De câteva luni, inspecția fiscală nu se mai poate finaliza cu o decizie de impunere atunci când personalul de control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) identifică posibile infracțiuni. În cazurile de acest fel, inspectorii trebuie să sesizeze organele penale, conform unei proceduri oficializate recent de către ANAF. Citește articolul
Modelul procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, folosit de către inspectorii fiscali în activitatea de verificare a situației fiscale personale, a fost actualizat printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat joi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Prin acest ordin a fost modificat, de asemenea, în lumina schimbărilor legislative intervenite în domeniu, și regimul juridic al acestui proces-verbal. În plus, ordinul aduce și modificarea termenului de plată a jumătate din minimul amenzii, de la 48 de ore la 15 zile disponibile în acest sens. Citește articolul
Legislația privind controlul vamal a fost actualizată, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat vineri în Monitorul Oficial, în sensul armonizării prevederilor, la nivel național, din domeniul supravegherii și controlului vamal ulterior cu noile reglementări vamale existente la nivelul Uniunii Europene (UE). Schimbările intervenite prin actul normativ care se aplică deja vizează introducerea unor noi aspecte legislative. Citește articolul
Firmele care au primit decizii de impunere de la Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), în urma unei verificări documentare, ar trebui să facă o contestație și, ulterior, dacă aceasta e respinsă, să se adreseze instanțelor de contencios administrativ-fiscal, conform recomandărilor specialiștilor. Citește articolul
Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul
Dubla-impunere, în special în materia prețurilor de transfer, reprezintă una dintre cele mai frecvente și spinoase probleme cu care se confruntă societățile multinaționale cu prezență în România, în special din cauza ineficienței practice a soluțiilor pentru eliminarea acesteia post factum. Citește articolul
Deși vorbim de o măsură luată de Fisc pe finalul anului 2020, introducerea posibilității de a emite decizii de impunere, în urma verificării documentare, de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), este o practică despre care a ajuns să se discute în contradictoriu în prezent. Este legal sau nu că inspectorii DGAF au primit această „împuternicire”? În acest sens, am obținut opiniile a doi fiscaliști. Citește articolul
Un alt proces câștigat contra organului fiscal pe tema reîncadrării diurnelor primite de șoferi în transportul internațional ne aduce în fața câtorva întrebări destul de importante pentru contribuabilii care, acordând și ei diurne angajaților proprii, s-ar putea trezi cu conturile blocate, până când legiuitorul va opera o modificare la nivel oficial care să tranșeze chestiunea: cu ce greșesc firmele care acordă aceste diurne și de ce se leagă organele fiscale pentru a le reîncadra ca venituri salariale (nu e vorba doar de domeniul transporturilor) și de ce s-ar putea prevala dacă ajung în instanță față în față cu organul fiscal? Citește articolul
În cazul salariaților care lucrează și de acasă, și de la birou (o practică întâlnită des în perioada curentă, înainte de revenirea completă la birouri), firmelor le-ar fi utilă o evidență care să arate clar perioada de telemuncă. Asta, pentru a putea justifica, în cazul unui control fiscal, suportarea pro rata a acelor cheltuieli pentru salariații lor. Citește articolul