Unul dintre cei mai mari operatori în comerțul cu cereale din România și-a văzut anulate zilele acestea în instanță mai bine de 50% din obligațiile fiscale, după ce avocații Radu și Asociații au demonstrat că, de fapt, firma se încadra întocmai în prevederile Ordonanței de urgență nr. 44/2015, privind acordarea unor facilități fiscale. Contribuabilului i se respinsese inițial solicitarea de accesare a amnistiei, motivul invocat fiind acela că nu respecta una dintre cele două condiții principale introduse de ordonanță – să existe inspecție fiscală în derulare la momentul 21 octombrie 2015. Problema era că situația în care se afla venea tocmai din faptul că inspectorii fiscali au întârziat controlul, neîncadrându-se în termenul legal. Citește articolul
În curând, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va avea o procedură unică pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală, care va fi publică. Astfel, orice firmă controlată, care va considera că inspectorii s-au abătut de la procedură, vor putea să conteste raportul de inspecție fiscală, sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Citește articolul
Fiscul analizează în această perioadă pe toți cei care nu și-au plătit dările scadente lunile trecute, deși nu au fost afectați de pandemie, încercând totodată să-i convingă pe contribuabili să se conformeze voluntar la plata dărilor fiscale, telefonic sau prin poștă, inclusiv cea electronică, potrivit unui document al Executivului care ne arată planurile în derulare și de viitor ale Finanțelor și ale ANAF. Sunt menționate controale în anumite domenii, dar și modernizarea unor platforme folosite acum de contribuabili, conformarea în materia prețurilor de transfer, precum și îmbunătățirea analizei de risc. Citește articolul
Dotarea cu case de marcat cu jurnal electronic sau existența documentelor de proveniență pentru bunurile vândute sunt doar două dintre chestiunile pe care le verifică inspectorii antifraudă când vin la un control inopinat la comercianții cu amănuntul. Citește articolul
Un ordin recent al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin care, practic, crește numărul inspectorilor care se vor ocupa de realizarea controalelor la persoanele fizice, vorbește despre o presiune deja existentă de nouă ani de zile pe românii cu venituri mari sau cu risc fiscal ridicat. Fiscul avertizează, fără să o spună direct, că este cu ochii pe toți contribuabilii persoane fizice care și-au determinat singure impozitul și contribuțiile sociale. Citește articolul
Companiile care sunt supuse unei inspecții fiscale în această perioadă ar trebui să aibă o relație corectă cu inspectorii de stat. În esență, Mircea Dumitrașcu, partener la Darian DRS Tax, recomandă ca firmele să pună la dispoziție numai ceea ce li se cere, să includă în discuțiile cu autoritățile numai persoane competente și să facă tot posibilul să fie mereu la curent cu derularea inspecției fiscale. În plus, în partea a doua a articolul am indicat și câteva dintre direcțiile de control pe care le au autoritățile în prezent. Citește articolul
Chiar dacă în perioada stării de urgență au fost suspendate controalele fiscale cu privire la întocmirea dosarelor prețurilor de transfer, ele reîncep, în contextul actual al unei relaxări parțiale a măsurilor implementate pentru prevenirea și limitarea coronavirus. După cum au menționat și consultanții fiscali de la Darian DRS, într-un webinar avocatnet.ro dedicat abonaților premium, orice companii afiliate - cel puțin dacă e vorba de contribuabili medii - ce au obligația constituirii unui dosar al prețurilor de transfer sunt verificate în acest scop aproape de fiecare dată când are loc un control fiscal. Citește articolul
Controalele fiscale începute anul trecut la companiile care au dat tichete cadou partenerilor de afaceri au fost reluate recent de autorități, au anunțat specialiștii de la Darian DRS Tax. Inspectorii au luat în vizor companiile care acordă tichete cadou în acest fel deoarece tratamentul fiscal aplicabil este unul neclar actualmente. Citește articolul
Procesul de digitalizare prin care trece Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în acest an va însemna, pentru contribuabili, mai puține controale pe teren și mai multe verificări în mediul electronic, începând din 2021. Cel puțin în cazul companiilor corecte ar trebui să fie așa, dacă ne luăm după opiniile autorităților și ale specialiștilor. Citește articolul
Legislația autohtonă trebuie modificată pentru a clarifica faptul că deducerea TVA-ului este permisă în baza prezentării unei simple facturi fiscale, sunt de părere specialiștii Deloitte România. Practic, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) n-ar trebui să ceară alte documente justificative decât dacă au dovezi concrete că este vorba de operațiuni fictive. Acest lucru este necesar în urma unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul