Anul trecut, la Parlament a fost înregistrată o propunere ce viza modificarea Legii societăților, în sensul introducerii unor noi reguli privind adoptarea hotărârilor în firme, dar și a posibilității de a organiza adunările asociaților online. Documentul a fost respins de ambele Camere parlamentare, astfel că marți și-a terminat parcursul legislativ. Citește articolul
În cadrul funcționării unei societăți, raporturile dintre administrator și firmă sunt raporturi de mandat. Acest lucru îi diferențiază de angajații societății, care lucrează cu contract individual de muncă, primesc un salariu și se supun legislației muncii. Și îi diferențiază inclusiv de asociații neadministratori din cadrul unui SRL, care pot lua decizii în cadrul Adunării Generale, dar nu pot reprezenta societatea în mod direct (semnare de contracte în numele societății, deschidere de cont bancar etc.). Citește articolul
Persoanele asociate într-un SRL pot fi excluse din firmă doar în baza Legii societăților, nu și în baza prevederilor Codului civil, conform unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) ce a devenit obligatorie astăzi. Citește articolul
Săptămâna trecută au fost eliminate, prin intermediul Legii nr. 102/2020, restricțiile care existau în legislația societăților cu privire la posibilitatea unui asociat unic - fie persoană juridică, fie persoană fizică - de a deține această calitate în mai multe societăți cu răspundere limitată (SRL). Acum că acest lucru este posibil, există mai multe avantaje pentru antreprenori, conform unui articol apărut pe blog-ul PwC România. Citește articolul
Joi seară a fost publicată în Monitorul Oficial o lege prin care se schimbă, printre altele, condițiile de înființare a unor societăți, în imobile, în funcție de numărul de camere. Până acum, nu puteau fi înființate mai multe societăți într-un imobil decât numărul de camere din acel loc. Legea recent apărută, însă, schimbă acest lucru, fiind posibilă funcționarea mai multor societăți decât numărul total de camere dintr-un imobil. Citește articolul
Administratorul poate fi tras la răspundere atunci când compania are probleme din cauza acestuia, potrivit legislației în vigoare. De principiu, vorbim de situații în care administratorul fie nu-și îndeplinește obligațiile impuse de lege (de exemplu, să se asigure că dividendele plătite există în realitate), fie provoacă intenționat probleme (de exemplu, dacă împiedică plata datoriilor fiscale). În orice caz, situațiile în care se aplică răspunderea solidară a administratorului firmei sunt stabilite în mod expres, iar acestea implică plata de către cei responsabili a daunelor sau a datoriilor. Citește articolul
La nivelul Uniunii Europene (UE), există un proiect de directivă care are ca obiect actualizarea legislației societăților comerciale, pentru a reflecta (și) dinamica domeniului digital. Astfel, s-ar permite facilitarea, eficientizarea și transparența procedurilor relevante în acest domeniu. Astfel de beneficii ar fi atinse prin acordarea legislației la realitatea lumii digitale, urmărindu-se îmbunătățirea multor procese, în special cele privind înregistrarea la registrul comerțului. Citește articolul
Majorarea capitalului social este o practică uzuală a societăților comerciale, înregistrată destul de des la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). De altfel, majorarea capitalului social la cel puțin 45.000 de lei, reprezentând plafonul minim de la care o firmă poate opta pentru plata impozitului pe profit, în detrimentul celui pe veniturile microîntreprinderilor, a fost aleasă în ultima perioadă de numeroase companii ce ar trebui să aplice de-acum impozitarea pe veniturile microîntrepriderilor, ca urmare a majorării plafonului de venituri pe anul fiscal anterior de la 100.000 la 500.000 de euro. Practic, majorarea capitalului social până la valoarea amintită reprezintă portița oferită de legislație firmelor care vor să rămână la impozit pe profit și începând din februarie. Citește articolul
Societatea cu răspundere limitată (SRL) este, fără îndoială, cea mai răspândită formă de organizare întâlnită pe teritoriul României. Înmatricularea unei astfel de entităţi durează, în mod normal, numai câteva zile, însă pentru ca acest lucru să fie posibil este obligatoriu ca dosarul de înregistrare să conţină toate documente prevăzute de legislaţie, iar asociatul sau asociaţii să îndeplinească anumite condiţii. Citește articolul