Începând cu 1 iulie 2024, persoanele impozabile stabilite în România au obligația să emită facturi electronice către clienții care, la rândul lor, sunt persoane impozabile stabilite în România. În acest context, facturile electronice sunt încărcate de furnizorul bunurilor sau al serviciilor și destinatarul acestora le poate descărca din sistemul național RO e-Factura. Din motive multiple (cum ar fi o eroare umană, probleme cu aplicația de facturare utilizată sau comunicarea cu serverele Fiscului), uneori se emit facturi electronice multiple pentru o singură tranzacție de vânzare de bunuri/ prestare de servicii (un singur fapt generator, căruia îi corespunde o singură factură „clasică”, emisă offline). În ciuda faptului că aceste fișiere electronice reprezintă veritabile facturi, în continuare le vom numi dubluri în sensul că se referă la o singură tranzacție. Citește articolul
Emiterea multiplă a facturilor pentru aceeași tranzacție nu generează obligații de plată pentru cumpărător, dar acesta ar trebui să comunice emitentului despre dublurile constatate. Deși cumpărătorul ar putea fi tentat să deducă TVA de mai multe ori, acest lucru nu este permis legal, deducerea fiind posibilă doar pentru o singură factură validă, conform prevederilor Codului fiscal. Citește articolul
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
În urma diferențelor de opinie între Ministerul Finanțelor (MF) și specialiștii din domeniul juridic-fiscal cu privire la termenul de cinci zile calendaristice pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit recent cu o poziție în care spune că trebuie aplicate, totuși, regulile de calcul din Codul civil. Citește articolul
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
De câteva luni, e-Factura a devenit unicul canal oficial pentru transmiterea facturilor în relația B2B. În aceste condiții, contribuabilii semnalează tot felul de spețe problematice de care se lovesc, una dintre ele fiind legată de facturile emise în contextul folosirii platformelor de ridesharing. Cine are obligația transmiterii facturii în acest caz? Citește articolul
În contextul aplicării obligației generale de folosire a e-Factura, în relația B2B, de la 1 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat recent în ce situații folosește sistemul și în ce situații nu-l folosește. Citește articolul
Deși sistemul e-Factura este operațional de ceva timp, obligația generală de a-l folosi pentru operațiunile B2B se aplică abia de astă-vară. Asta înseamnă că mulți contribuabili încă fac eforturi să se adapteze la sistem, iar una dintre problemele de care se pot lovi este identificarea unor facturi lipsă care fuseseră transmise, teoretic, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Deși obligația generalizată de a folosi sistemul e-Factura, în relația B2B, se aplică de la 1 iulie 2024, putem spune că cei vizați se află în continuare într-o perioadă de acomodare cu noua cerință impusă de autorități. În acest context, specialiștii de la EY România sfătuiesc contribuabilii să facă des verificări și reconcilieri. Citește articolul
În curând, contribuabilii vor avea o procedură de care se vor putea folosi atunci când furnizorii lor nu le transmit, prin sistemul e-Factura, facturile electronice pentru bunuri sau servicii. Dar, până la apariția procedurii, firmele de bună-credință se pot folosi deocamdată doar de „amenințări” cu notificarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în cazul refuzurilor sau întârzierilor. Citește articolul