În acest an, după cum s-a stabilit recent prin OUG 34/2023, denumită și Ordonanța austerității, numărul de consilii de administrație sau de supraveghere ale companiilor de stat în care o persoană poate deține calitatea de membru este limitat la două. Astfel, cei care sunt deja membri ai mai multor consilii de administrație trebuie să decidă, până spre jumătatea lunii viitoare, la care renunță, astfel încât să respecte limitarea impusă acum câteva zile. În caz contrar, cei ce sunt membri în mai mult de două consilii de administrație vor fi dați afară din toate. Citește articolul
Mai multe măsuri ce vizează activitatea instituțiilor publice au fost stabilite recent de Guvern, printr-o ordonanță ce se aplică deja. Pe lângă înghețarea angajărilor la stat până la sfârșitul anului, s-a stabilit acum introducerea unei reguli temporare pentru transferul funcționarilor publici. Concret, transferul acestora într-o altă instituție se poate face, până în decembrie, nu doar cu acordul șefului instituției la care se dorește mutarea, ci și a celui de la actualul loc de muncă. Citește articolul
Pentru a reduce deficitul bugetar actual, adică existența unor cheltuieli mai mari decât încasările la buget, Guvernul a stabilit mai multe măsuri, potrivit unei ordonanțe apărute luni și care se aplică deja, printre care și înghețarea angajărilor la stat sau interzicerea achiziționării, de către instituțiile de stat, a unor mașini noi. Citește articolul
La finalul derulării contractelor de achiziție publică sau după expirarea perioadei de garanție oferite în executarea acestor contracte autoritățile contractante au obligația de a emite documente constatatoare cu privire la modul în care contractantul respectiv și-a îndeplinit obligațiile contractuale. Neîndeplinirea acestor obligații sau îndeplinirea lor în mod defectuos va atrage emiterea unui certificat constatator „negativ” (în care sunt incluse și eventualele prejudicii suferite de autoritatea contractantă). Citește articolul
Mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ, introducerea unui sistem de verificare a modului în care se folosesc mașinile instituțiilor publice. Mai exact, instituțiile și autoritățile publice vor trebui să-și doteze mașinile cu sisteme de localizare și monitorizare, iar în cazul în care nu se achită de obligație, nu vor putea deconta cheltuielile cu combustibilul pentru acestea. Citește articolul
Diurna acordată bugetarilor delegați sau detașați în altă localitate din țară se majorează de la 1 aprilie 2023, după mai bine de patru ani de la cea mai recentă modificare, conform unui ordin apărut miercuri în Monitorul Oficial. Automat, asta înseamnă că se majorează indirect și diurna netaxabilă pe care o pot acorda angajatorii privați pentru salariații delegați sau detașați în țară. Citește articolul
Instituțiile și autoritățile publice vor avea la dispoziție un interval de 90 de zile pentru a actualiza, cu noi informații, dosarele profesionale ale tuturor funcționarilor publici, prevede un proiect de hotărâre adoptat miercuri în ședința săptămânală a Guvernului. Citește articolul
O lege apărută recent va extinde, din iulie 2023, măsurile de debirocratizare pe care instituțiile și autoritățile publice trebuie să le aplice în relația cu persoanele fizice și juridice. În acest context, amintim pașii procedurali pe care o persoană fizică sau juridică trebuie să îi parcurgă pentru a face o sesizare, atunci când o autoritate sau o instituție publică refuză să aplice măsurile de debirocratizare. Citește articolul
Pentru o mai bună organizare și planificare a resurselor umane din administrația publică, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută în august, introducerea unei reguli temporare la procedura de transfer la cerere aplicabilă funcționarilor publici. Astfel, în cazul în care vor să se transfere la o altă instituție publică, funcționarii trebuie să obțină acum, pe lângă acordul șefului instituției la care vor să se mute, și acordul șefului de la actualul loc de muncă. Regula specială va fi eliminată de la începutul anului viitor. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul