Așa cum reiese din practica recentă din controalele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), persoanele fizice care vând constant locuințe sau care vând constant mașini la mâna a doua trebuie să se autorizeze ca PFA și, dacă depășesc plafonul legal de scutire, trebuie să devină inclusiv plătitori de TVA. În acest context, explicăm astăzi când intervine, pentru PFA-uri, obligația de a plăti TVA și ce trebuie făcut concret pentru a evita problemele la controalele ANAF. Citește articolul
O situație care s-a dovedit problematică în practica instanțelor judecătorești, cu privire la transferul datoriilor fiscale de la o PFA radiată la titularul persoană fizică, a fost clarificată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie devenită obligatorie marți. Judecătorii au stabilit că, dacă vorbim de radierea PFA din evidența Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), datoriile sale sunt transferate către fostul titular persoană fizică, nu anulate. Citește articolul
Ca o regulă generală, declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (declarația 212) poate fi corectată de contribuabili, din propria iniţiativă, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Achiziția și vânzarea constantă de mașini la mâna a doua este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
În 2023, declarația unică este folosită de persoanele fizice atât la definitivarea veniturilor din 2022 și a taxelor aferente, cât și la estimarea veniturilor din 2023 și a taxelor aferente. Formularul se depune la termenul din 25 mai, iar plata taxelor pe 2022 se face tot până atunci (taxele pe 2023 se achită anul viitor). Iată, în continuare, principalele coordonate din acest an pentru completarea și depunerea formularului 212. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale terminate în martie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat două cazuri de persoane fizice care tranzacționau imobile și care nu și-au îndeplinit obligațiile fiscale pe care le aveau. Citește articolul
Construirea și vânzarea constantă de locuințe (case și/sau blocuri de apartamente) este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
Din moment ce se apropie termenul anual de declarare a veniturilor independente, prin formularul 212, și de plată a taxelor aferente, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pus la dispoziție un ghid pentru profesorii care obțin venituri din meditații și un ghid pentru frizerii/coafezele care obțin bani din activități de înfrumusețare. Declarația unică se depune la 25 mai pentru definitivarea veniturilor și taxelor pe anul anterior (dacă e cazul) și pentru estimarea veniturilor și taxelor pe anul curent. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început să publice, pe canalul propriu de YouTube, o serie de tutoriale video privind completarea declarației unice în 2023 (situația finală și taxele pentru 2022 și situația estimată și taxele pentru 2023). Primele două tutoriale vizează veniturile din activități independente și veniturile din chirii în lei. Citește articolul
În funcție de cum se desfășoară activitățile independente, PFA-urile trebuie să completeze și să arhiveze anumite acte contabile, potrivit legislației în vigoare. În contextul în care recent s-a stabilit o perioadă unică de arhivare a documentelor contabile de cinci ani, reamintim ce acte trebuie să aibă PFA-urile. Citește articolul