Băncile, asigurătorii și firmele de investiții, printre alte entități ce activează în domeniul financiar, capătă noi obligații de securitate cibernetică, începând din 2025, conform unui regulament european aplicabil direct în toate statele UE, ce este supranumit „DORA”. Citește articolul
Anumite companii mari care au obligații de prevenire a spălării banilor vor plăti anual o taxă de supraveghere către noua Autoritate europeană de Combatere a Spălării Banilor (ACSB), conform unui regulament european oficializat recent. În mare, este vorba de instituții de credit și instituții financiare. Citește articolul
Într-o lume tot mai conectată digital, fraudele legate de serviciile de plată sunt o preocupare majoră atât pentru instituții de plată/bănci, cât și pentru autoritățile cu putere de reglementare. În contextul procesului de adoptare a unui nou cadru legal la nivelul UE cu privire la serviciile de plată, Autoritatea Bancară Europeană (ABE) a publicat, în data de 29 aprilie 2024, o opinie privind noile tipuri de fraude legate de serviciile de plată și posibile măsuri de prevenire a acestora. Citește articolul
Pe fondul amplificării fenomenelor și riscurilor de spălare a banilor și de finanțare a terorismului, în ultimii ani, s-au intensificat controalele în rândul instituțiilor financiare și urmează noi reglementări în acest domeniu. Citește articolul
Trei regimuri speciale, prin care Guvernul va supraimpozita afacerile mari, sunt introduse, din ianuarie 2024, pentru plătitorii de impozit pe profit, conform unei legi recent oficializate. Citește articolul
În legătură cu intenția Guvernului de a introduce un impozit pe cifra de afaceri pentru bănci, specialiștii atrag atenția că acesta va fi plătit în plus față de impozitul pe profit. În același timp, iată ce entități sunt vizate concret și alte clarificări utile pentru contribuabili. Citește articolul
Băncile din România au depus, potrivit Ordinului Băncii Naționale a României (BNR) nr. 4/2023, prima raportare a veniturilor realizate de către persoanele fizice care activează în sectorul financiar a căror remunerație anuală totală este de minimum un milion de euro. Raportarea cerută este, de fapt, o transpunere a directivei UE pentru persoanele din conducerea băncilor care au câștigat în anul 2022 peste acest prag. Potrivit datelor Autorității Bancare Europene (ABE), România, Portugalia, Ungaria și Slovenia aveau, la sfârșitul anului trecut, doar câte trei bancheri cu venituri anuale de peste un milion de euro. Citește articolul
Conceptul „Embedded Finance” revoluționează sectorul financiar la nivel mondial, oferind o abordare inovatoare pentru integrarea serviciilor financiare în procese și soluții care facilitează schimbul de bunuri și servicii. Pe măsură ce băncile românești continuă să îmbunătățească experiența clienților și să digitalizeze produsele și procesele aferente, există un domeniu adițional, pe care băncile încă nu îl valorifică pe deplin. Embedded Finance este un nou flux de venituri pentru bănci şi deține un potențial de transformare pentru sectorul bancar care, în opinia noastră, nu poate fi ignorat. Citește articolul
Organizațiile active în industria serviciilor financiare încep să înregistreze progrese semnificative în implementarea modificărilor menite să asigure conformarea cu noul regulament UE privind reziliența operațională digitală (Digital Operational Resilience Act - DORA), în contextul în care o treime dintre acestea (29%) au început să se pregătească încă din 2022 și, dintre acestea, 29% au finalizat deja, până în februarie 2023, 75% din pașii de implementare planificați, conform celei mai recente ediții a studiului Deloitte despre DORA. Intrată în vigoare în 2023, DORA este cea mai importantă inițiativă de reglementare a UE privind reziliența operațională și securitatea cibernetică în sectorul serviciilor financiare și impune organizațiilor să implementeze modificări specifice în termen de 24 de luni de la adoptarea sa. Citește articolul
După succesul răsunător obținut în retail, tehnologie, media și comunicații, activitatea de înrolare la distanță a clienților începe să câștige teren și în rândul instituțiilor de credit și financiare, domeniu în care oferirea acestei opțiuni unui client este un demers complex, din cauza reglementărilor stricte. Măsurile restrictive impuse la începutul perioadei de pandemie de COVID-19 au limitat libertatea de mișcare a oamenilor și au impulsionat băncile să accelereze transformarea tehnologică, inclusiv prin crearea de canale digitale pentru a atrage noi clienți. Clienții băncilor aveau deja, de mulți ani, opțiunea de a efectua zilnic tranzacții și operațiuni bancare prin intermediul internet banking-ului sau a aplicațiilor de smartphone banking, însă înrolarea unui client nou prin intermediul acestor canale este o arie în care puține bănci deveniseră active înainte de pandemie. Citește articolul