Firmele și persoanele fizice pot beneficia de noi tipuri de ajutoare de la stat, acestea fiind incluse în Ordonanța de urgență a Guvernului 181/2020, care a apărut luni seară în Monitorul Oficial. Printre altele, actul se referă la eșalonarea datoriilor acumulate în timpul crizei coronavirusului, stabilirea unor facilități fiscale pentru angajatorii care suportă costurile testării salariaților proprii, o scutire suplimentară de impozit specific, dar și prelungirea anumitor măsuri care se aplicau deja. Citește articolul
În contextul în care România înregistrează cel mai mare deficit la încasarea TVA din Uniunea Europeană (peste o treime din TVA nu se regăsește în visteria statului), raportarea fiscală în timp real devine mai urgentă ca niciodată. TVA ar trebui să fie ușor de colectat având în vedere că orice măsură fiscală ai aplica asupra acestei taxe are efect imediat, vizibil direct asupra bugetului de stat. Cu atât mai mult cu cât în aceste zile se vorbește despre nevoia acută de bani pentru facilități și programe de susținere a afacerilor de către guvernele de pretutindeni și, mai cu seamă, despre cele oferite de Guvernul României, confruntat cu un deficit structural, ar trebui să se dezbată și o strategie de disciplinare a pieței și de întărire a colectării TVA.
Citește articolulÎn luna iulie au fost publicate în Monitorul Oficial mai multe acte normative care vizează activitatea comercianților și care se referă la aspecte precum recuperarea costurilor cu casele de marcat, prevenirea spălării banilor sau diminuarea risipei alimentare. Totodată, două proiecte de lege au fost adoptate de Parlament și urmează să primească semnătura președintelui țării. Acestea vizează retragerea de pe piață a produselor care au un conținut mare de acizi grași trans (AGT) și colectarea separată a deșeurilor biodegradabile. Citește articolul
Companiile și persoanele fizice autorizate (PFA) au câteva termene importante de care să țină cont, în activitatea lor, în cursul lunii august 2020. Printre altele, apare posibilitatea recuperării costurilor curente cu achiziția caselor de marcat, se aplică modificări la validarea conturilor în Spațiul Privat Virtual (SPV), este posibilă prelungirea stării de alertă și trebuie declarată și plătită taxa pe lăcomie. Citește articolul
Ultimele luni au adus câteva noutăți importante despre care ar trebui să știe comercianții și prestatorii de servicii obligați să folosească aparate de marcat cu jurnal electronic. În esență, ne referim la recuperarea costurilor cu casele de marcat și la conectarea aparatelor la sistemul național de monitorizare al Fiscului. Citește articolul
Începând din august 2020, plătitorii de impozit micro, plătitorii de impozit pe profit și PFA-urile vor putea să scadă cheltuielile curente cu achiziția caselor de marcat cu jurnal electronic din impozitul datorat la stat. Totodată, plătitorii de impozit specific sunt și ei vizați de facilitate, începând cu aparatele puse în uz din acest an. Până acum, exista o facilitate disponibilă numai pentru microîntreprinderi, dar diferită de cea nouă (scăderea valorii caselor de marcat din baza impozabilă). Folosirea aparatelor este obligatorie pentru cei care vând produse sau prestează servicii direct către populație. Citește articolul
Contribuabilii obligați să utilizeze case de marcat cu jurnal electronic, adică cei care vând bunuri sau prestează servicii direct către populație, pot să-și recupereze indirect cheltuielile din ultimii doi ani și jumătate cu achiziția acestor aparate, conform unei legi care se aplică de azi. Concret, cheltuielile respective vor putea fi scăzute din impozitul pe afacere datorat pentru anul acesta (sau în anii viitori, dacă va fi cazul). Citește articolul
Conectarea caselor de marcat electronice la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pare a intra în linie dreaptă, după adoptarea celui mai recent ordin care prevede procedura și termenele până la care contribuabilii sunt obligați să se conecteze. În același timp, se dorește și schimbarea tratamentului fiscal pentru costurile cu casele de marcat electronice, pe care contribuabilii au fost obligați să le achiziționeze încă din 2018 - costul cu casele de marcat urmează să fie recuperat direct din impozitul pe profit datorat. Măsura este una benefică pentru cele mai multe companii, dar în mod deosebit pentru cele care sunt obligate, prin natura activității, să dețină multe case de marcat: marii comercianți, benzinării, farmacii etc. Este neclar, însă, cum se va corela noua prevedere cu cele deja existente, atât din punct de vedere contabil cât și fiscal. Citește articolul
Începând de la 1 iulie 2020, companiile vor începe mult-așteptatul proces de conectare a caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul național de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui ordin oficializat azi. Astfel, Fiscul a stabilit ca până la 31 ianuarie 2021 să fie conectate toate casele de marcat folosite de companii. Potrivit legislației actuale, cine va rata cele două mari termene de conectare a aparatelor de marcat va risca amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Trei proiecte importante pregătite de Fisc urmează să fie duse la bun sfârșit în 2020, acestea vizând activitatea firmelor și nu numai. Dacă unul va deveni activ luna viitoare (noua aplicație pentru instituirea și ridicarea în timp real a popririlor bancare), celelalte două vor fi active spre finalul anului (conectarea caselor de marcat la sistemul național de monitorizare și SAF-T). Citește articolul