S-a modificat iar Codul muncii
2021 ne-a adus deja mai multe rânduri de modificări la legislația primară din domeniul muncii. Cea mai recentă, OUG nr. 117/2021 a adus în Codul muncii următoarele chestiuni care se aplică deja:
- munca „la gri” are acum o definiție legală și va putea fi sancționată cu câte 10.000 de lei per salariat;
- angajatorii pot compensa munca suplimentară a salariaților cu zile libere plătite într-un termen mai lung - 90 de zile în loc de 60;
- angajatorii care nu achită la timp salariile și depășesc termenul stabilit cu mai mult de o lună pot fi sancționați cu amendă de la 5.000 de lei până la 10.000 de lei pentru fiecare salariat care nu și-a primit remunerația; amenda este una nouă în Codul muncii, până acum nemaiexistând o sancțiune directă pentru neplata la timp a salariului.
Decontarea șomajului tehnic cauzat de măsurile adoptate de autorități
După ce șomajul tehnic decontat de stat a expirat în iunie, pe fondul creșterii semnificative a numărului de cazuri de COVID-19 și impunerii unor restricții ce vor afecta anumite activități dacă incidența cazurilor trece de 6 la mia de locuitori, Guvernul a dat o ordonanță prin care reinstituie, până la final de an, decontarea indemnizațiilor de șomaj tehnic acolo unde activitatea se întrerupe total sau parțial. Conform OUG nr. 111/2021, statul va suporta indemnizațiile de șomaj tehnic (suspendarea CIM-ului) în cuantum de 75% din salariul de bază, dar maximum 75% din câștigul salarial mediu brut pe 2021.
Întreruperea activității pentru a trece angajați în șomaj tehnic și a deconta apoi indemnizațiile aferente de la stat nu înseamnă neapărat închiderea de tot a activității. Pentru orice alte motive de închidere temporară sau restrângere parțială a activității decât măsurile impuse de autorități, firmele nu pot cere decontarea șomajului tehnic de la stat. Similar, dacă afacerea nu „merge” bine în această perioadă, șomajul tehnic decontat de la stat nu este o opțiune.
Util: Care sunt activitățile pentru care se poate cere decontarea de la stat?
Valoarea tichetelor de masă și de creșă, ușor majorată
Valoarea nominală a unui tichet de masă a crescut de la 20,01 lei, cât era până acum, la 20,09 lei, în timp ce suma ce poate fi acordată sub forma tichetelor de creșă a ajuns, de la 480 lei, cât era până acum, la 490 lei. Ambele valori se aplică în perioada octombrie 2021 - martie 2022.
Octombrie a adus majorarea salariului minim - dar cu aplicare din ianuarie 2022
Hotărârea Guvernului 1.071/2021 prevede că, începând cu 1 ianuarie 2022, salariul minim brut pe ţară va fi de 2.550 lei. Totodată, salariul minim diferențiat pentru studii superioare, care anul acesta este de 2.350 de lei, o să dispară din 2022 - valoarea acestuia nefiind majorată și ea prin recenta hotărâre (cum, de asemenea, nu au apărut modificări în privința minimului în cazul angajaților din construcții). La nivelul raportului dintre firmă și angajatul plătit cu minimul pe economie, majorarea trebuie reflectată la nivel scris, înainte ca modificarea să se producă. Termen: 31 decembrie 2021.
În ceea ce privește transmiterile în Revisal, Hotărârea Guvernului 905/2017 dispune că schimbarea trebuie raportată în maximum 20 de zile lucrătoare de la momentul producerii sale. Prin urmare, termenul nu se raportează în niciun fel la data când a intrat în vigoare HG-ul cu noul salariu minim. Termen: 31 ianuarie 2022.
Noi măsuri în stare de alertă, noi reguli și pentru angajatori
Prin mai multe acte normative apărute recent în Monitorul Oficial au fost modificate și actualizate regulile ce se aplică tuturor angajatorilor din România privind măsurile ce trebuie respectate în spațiile de lucru, referitoare la purtarea măștii, triajul epidemiologic ș.a.m.d. Regulile sunt aplicabile indiferent de incidența cazurilor de COVID-19. De asemenea, recent, firmelor le-a fost impus, în măsura în care e posibil, să se treacă cel puțin în procent de 50% la telemuncă. De pildă, indiferent de gradul de vaccinare printre salariați, toți trebuie să poarte masca la birou.
Comentarii articol (0)