Firmele care ajung în stare de insolvență trebuie să solicite, într-un termen maxim de 30 de zile de la apariția stării, deschiderea procedurii de insolvență. Nerespectarea acestui termen atrage consecințe destul de serioase pentru administratorii statutari, iar perioada în care ne aflăm acum ridică unele probleme cu privire la introducerea acestor cereri, arată un avocat, pentru că introducerea lor e lipsită de efecte practice. Citește articolul
Obținerea certificatului pentru situații de urgență ajută firmele - în special întreprinderile mici și mijlocii (IMM) - afectate economic, din cauza situației generate de criza coronavirus. Mai exact, prin intermediul acestui document, aceste firme au acces la anumite facilități concrete, acordate de stat. De pildă, cea mai recentă schimbare vizează posibilitatea de a scădea din perioada de calcul a impozitului specific cea de inactivitate din timpul stării de urgență. De asemenea, firmele pot folosi certificatele pentru situații de urgență în relațiile cu partenerii contractuali, pentru a justifica întârzieri sau chiar neexecutări (însă acest lucru nu înseamnă că acei parteneri vor și accepta justificările). Citește articolul
Amânarea la plată a chiriei de către IMM-uri în baza certificatului de situație de urgență nu echivalează cu scutirea sau cu suspendarea obligației, între cei trei termeni existând diferențe atât din punct de vedere juridic, cât mai ales fiscal. Conform unei ordonanțe emise la începutul stării de urgenţă, IMM-urile pot, în anumite condiții, să obțină de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri un certificat de situație de urgență, în baza căruia pot solicita amânarea plății chiriei şi a utilităţilor pe perioada stării de urgență. Citește articolul
79 de proiecte și propuneri legislative au trecut tacit de Senat pentru că ar fi trebuit să fie votate în martie sau aprilie și nu au mai ajuns să fie dezbătute în plen. Așadar, merg mai departe, pentru discuții și vot final, la Camera Deputaților. Am selectat 13 din aceste proiecte ce conțin măsuri importante pentru persoanele fizice și pentru firme deopotrivă: Citește articolul
Mai multe proiecte care au trecut de votul senatorilor au fost adoptate astăzi și de deputați, ceea ce înseamnă că, pentru a se aplica, vor mai avea nevoie de semnătura președintelui și de publicarea în Monitorul Oficial. Vorbim despre reduceri la plata impozitelor, suspendarea plății ratelor, amânarea alegerilor locale și alte măsuri legislative importante. Citește articolul
Pe perioada stării de urgență, anumite popriri nu se pot face, nu au loc evacuări și alte tipuri de măsuri de executare silită nu pot începe, iar recent a fost suspendată executare silită prin somație și valorificarea bunurilor la licitație pentru creanțele bugetare. Unele dintre aceste măsuri excepționale se întind și o scurtă perioadă după încetarea stării de urgență. O sinteză a acestora, în cele ce urmează: Citește articolul
Printre entitățile care beneficiază de facilitățile acordate de stat pentru a putea face față mai ușor efectelor negative generate de criza coronavirus se numără și cluburile și federațiile sportive. În esență, ele pot obține amânarea plății chiriilor pentru sediile sociale și secundare și amânarea plății pentru serviciile de utilități, pe durata stării de urgență, dacă îndeplinesc anumite condiții, pe care le voi prezenta mai jos. Citește articolul
Guvernul plănuiește să modifice cadrul legislativ aplicabil în domeniul prevenirii spălării banilor și a finanțării terorismului, printr-un act normativ aflat acum în lucru. De fapt, schimbările reprezintă o transpunere a legislației europene relevante, care este într-o continuă modificare. Unul din lucrurile care se vor schimba vizează clarificarea faptului că și dezvoltatorii imobiliari sau evaluatorii autorizați vor avea anumite obligații de raportat tranzacțiile care se fac prin intermediul lor autorităților cu competență în domeniul prevenirii spălării banilor (acest lucru se aplică și acum, dar într-o formă limitată, după cum se va vedea mai jos). Citește articolul
După ce Guvernul a modificat de mai multe ori Ordonanța de urgență nr. 30/2020, cea care stabilește indemnizația pentru profesioniști și alte categorii afectate de măsurile luate de autorități în această perioadă, cea mai recentă modificare fiind publicată marți, o categorie importantă de întreprinzători e uitată de Guvern: cei care au firme mici, dar la care nu sunt angajați, nu sunt decât administratori sau asociați unici, ceea ce nu le permite să ceară banii de la stat. Citește articolul
Una din schimbările aduse de ultimele modificări legislative pentru afaceri este și prelungirea termenului de depunere a declarației privind beneficiarul real, pe care trebuie să o depună, din iulie 2019, și firmele (din cauza efectelor coronavirus). Însă această prelungire vizează doar firmele care trebuie să depună anual sau când apar modificări ale datelor de identificare a beneficiarilor reali acea declarație. La înființare, conform unei opinii a celor de la Mușat și Asociații, confirmată pentru avocatnet.ro și de către Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), firmele sunt, chiar și pe perioada stării de urgență, obligate să depună declarația privind beneficiarul real. Citește articolul