Noul sistem de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (numit și split TVA), pe care firmele plătitoare de TVA l-ar putea adopta în mod voluntar începând cu luna octombrie, urmând a fi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018, va genera dificultăți majore în cash-flow-ul companiilor. Asta deoarece Ordonanța Split TVA va împiedica finanțarea componentei de TVA prin factoring sau alte soluții de finanțare care au la baza cesiunea de creanțe, a arătat Asociația Română de Factoring (ARF). Citește articolul
Splitarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), adică un sistem ce presupune ca încasările și plățile de TVA să se facă numai printr-un cont special de TVA, va fi obligatorie pentru toate persoanele înregistrate în scopuri de taxă. Totuși, achitarea TVA-ului în contul special al furnizorului se va face și de către firmele neînregistrate în scopuri de TVA care vor achita o factură, cu câteva excepții: plățile în numerar, cu cardul sau substitute de numerar. Citește articolul
Plata defalcată a TVA (numită și split TVA) reprezintă un sistem prin care TVA-ul se va achita către furnizor separat de baza impozabilă, într-un cont bancar special al furnizorului. Sistemul va fi implementat din octombrie, atunci când companiile plătitoare de TVA vor avea posibilitatea de a aplica voluntar noile prevederi. Ulterior, din 2018, sistemul split TVA va fi obligatoriu pentru toate aceste întreprinderi. Însă cum vor fi afectate relațiile comerciale dintre companii în lunile în care unele vor aplica benevol split TVA, iar altele nu? Citește articolul
Deschiderea unui cont distinct pentru plata și încasarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) se va face opțional de luna viitoare și obligatoriu din 2018, de către persoanele impozabile plătitoare de TVA. Practic, din acest cont se vor putea face numai anumite operațiuni, fără a fi posibilă eliberarea de sume în numerar. Citește articolul
Într-o anumită situație, Fiscul are de-acum posibilitatea să desfășoare la o firmă, în același timp, o inspecție fiscală și un control inopinat. Măsura este prevăzută de un act normativ ce a modificat recent regulile de procedură fiscală. Până zilele trecute, o asemenea suprapunere în verificările la companii nu era permisă, nici chiar în situațiile excepționale. În orice caz, este bine de știut că diferența majoră între o inspecție fiscală și un control inopinat este că, în primul caz, autoritățile sunt obligate să-și anunțe acțiunea în prealabil. Citește articolul
Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (TVA) vor putea opta pentru aplicarea mecanismului plății defalcate a TVA chiar de luna viitoare, situație în care vor putea beneficia de anumite facilități fiscale. Totuși, acordarea acestor avantaje se va face doar dacă se vor îndeplini, cumulativ, anumite condiții. Citește articolul
Pentru acoperirea datoriilor fiscale pe care le au la stat, avocații, contabilii, notarii și alte persoane fizice ce desfășoară profesii libere răspund de-acum cu bunurile pe care le folosesc în activitatea lor profesională, conform unor modificări recente operate la Codul de procedură fiscală prin ordonanță. Reglementarea este nouă, însă în forma pe care o avea inițial în proiectul de act normativ ideea era că aceste persoane urmau, pur și simplu, să preia în nume propriu datoriile fiscale, nefiind precizat patrimoniul de afectațiune. Plus că pe listă figurau și persoanele fizice autorizate (PFA). Citește articolul
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) are dreptul de a verifica situaţia fiscală a persoanelor fizice supuse impozitului pe venit. Astfel, la solicitarea Fiscului, persoanele verificate au obligaţia de a depune o declaraţie de patrimoniu şi de venituri, prin care să declare anumite elemente. Și cum verificarea situației fiscale personale se desfășoară de câteva zile în noi condiții, vă prezentăm azi cine poate verifica veniturile, cum se stabilesc veniturile nedeclarate, ce documente trebuie să prezinte inspectorii la verificări şi ce drepturi şi obligaţii aveţi în timpul controlului. Citește articolul
Sistemul de split TVA va fi implementat începând cu luna octombrie a acestui an în mod opțional de către firmele înregistrate în scopuri de TVA, el urmând să devină obligatoriu, în schimb, la începutul anului viitor. Introducerea acestui sistem de plată defalcată a TVA-ului va crea probleme suplimentare firmelor de curierat, precum și altor firme care desfășoară activități economice în baza unor contracte de mandat și care încasează contravaloarea unor bunuri în numele clienților lor. Astfel, firmele de curierat vor deconta sumele încasate în numele partenerilor lor în funcție de sistemul de plată și încasare al TVA-ului aplicat de aceștia. Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de TVA pot alege să implementeze noul sistem de plată diferențiată a TVA-ului începând cu luna octombrie, cu trei luni înainte ca măsura să devină obligatorie, conform unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Aceste întreprinderi vor fi obligate să asigure tranzacții separate în ceea ce privește plata și încasarea TVA-ului, atât în relația cu statul, cât și cu partenerii comerciali. Având în vedere că sumele aferente TVA-ului vor fi blocate într-un cont special, firmele vor suferi o pierdere de lichiditate pe termen scurt ce se poate accentua în cazul companiilor care fac investiții consistente în stocuri de marfă. Citește articolul