Anul trecut, criteriile generale de risc fiscal din Codul de procedură fiscală au fost detaliate în subcriterii de risc printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ANAF a uitat să includă în ordin un aspect foarte important, conform reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali (CCF) - certificarea declarațiilor fiscale, care trebuie luată în calcul în cadrul analizei de risc. La solicitarea CCF, Ministerul Finanțelor a confirmat că propunerea CCF de a completa ordinul privind aprobarea subcriteriilor de risc este justificată și că urmează să fie implementată de către ANAF. Citește articolul
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
Importanța întocmirii corecte și a depunerii la termen a declarațiilor fiscale va crește în viitor, deoarece Fiscul va trata întârzierile, greșelile și neconcordanțele ca motive pentru care un contribuabil trebuie inclus la o categorie de risc sporit. Așa reiese dintr-un ordin prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit joi subcriteriile de risc fiscal în funcție de care va administra contribuabilii în viitor. Însă subcriteriile de risc reprezintă doar una dintre „componentele” de care e nevoie pentru a operaționaliza, în următorii ani, sistemul de clasificare și administrare a companiilor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. Citește articolul
Detalierea criteriilor generale de risc în subcriterii de risc este prevăzută de un ordin oficializat joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Această măsură este una dintre „componentele” de care e nevoie pentru a operaționaliza, în următorii ani, sistemul de clasificare și administrare a companiilor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. Citește articolul
O parte din regulile procedurale pentru clasificarea firmelor și PFA-urilor în funcție de riscul fiscal -- o restanță din 2019 a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) -- urmează să fie publicată, sub formă de ordin, pe finalul anului 2022, așa cum reiese din calendarul asumat de Guvern pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta va fi un nou pas în direcția definitivării schimbării radicale a relației dintre Fisc și contribuabili. Citește articolul
Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA. Citește articolul
Este exagerat ca dreptul de deducere a TVA-ului să fie condiționat de respectarea unor obligații de formă, cum ar fi reînregistrarea în scopuri de TVA, fără a verifica cerințele de fond, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz ce vizează România în mod direct. Este vorba de situația unei firme cu cod anulat de TVA căreia i s-a refuzat sistematic reînregistrarea și deducerea taxei pentru că administratorul său era asociat într-o altă firmă aflată în insolvență. Citește articolul
Datele despre riscul fiscal al firmelor nu vor apărea pe site-ul Fiscului. Astfel reiese din Legea nr. 295/2020, care aduce anumite modificări Codului de procedură fiscală, printre care și prevenirea apariției unor asemenea informații pe pagina de internet a autorităților fiscale. Până la modificare, Codul de procedură fiscală prevedea că rezultatele analizei de risc, în privința clasei/subclasei de risc a unui contribuabil, urmau să fie publicate pe internet (deși, în practică, această măsură nici nu a ajuns să fie aplicată). Schimbarea vine în contextul în care inclusiv redacția avocatnet.ro a atras atenția, în 2019, asupra problemelor ridicate de publicarea unei astfel de informații, în special în ceea ce privește reputația firmelor vizate. Citește articolul
Toate cererile de acordare a codului de TVA (inclusiv cele care erau nesoluționate la data de 14 mai 2020) primesc de-acum automat codul de TVA, fără să mai fie supuse analizei de risc, conform unei noi ordonanțe de urgență. Analiza de risc se face după acordarea codului de TVA. Citește articolul
Categorizarea companiilor din România în funcție de riscul lor fiscal și publicarea online a acestei categorizări ar putea aduce probleme de imagine pentru societățile încadrate la risc fiscal mediu sau ridicat, sunt de părere specialiștii Deloitte România. Recent, autoritățile au decis că firmele vor fi categorizate în entități cu risc fiscal mic, mediu sau ridicat, însă e nevoie de reglementări suplimentare. Citește articolul