avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 407 soluții astăzi
Acasă Subiect: factura fiscala
Subiect: factura fiscala
ACCES PREMIUM

UPDATE e-Factura are cadru legal oficial: Sistemul va deveni funcțional până pe 6 noiembrie

Anca Cernat în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 1 | 5343 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, urmează să fie operaționalizat curând, potrivit unui OUG publicat joi în Monitorul Oficial. Deși se anunțase inițial că sistemul ar trebui să funcționeze de la 1 octombrie, acesta va deveni operațional în cel mult 30 de zile de la momentul publicării, adică până pe data de 6 noiembrie 2021. Sistemul va viza inițial relația firmelor cu statul, în domeniul achizițiilor publice, iar ulterior va viza relația între firme, fiind opțional în ambele cazuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ajustarea TVA-ului pentru facturile neîncasate de 12 luni de la persoanele fizice, aplicabilă abia din 2022

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Octombrie 2021 | 0 | 2622 | Timp de citire: 2 min.

De la 1 ianuarie 2021, comercianții și prestatorii de servicii pot reduce baza de impozitare a TVA-ului atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni. Însă, având în vedere acel termen minim de 12 luni, specialiștii atrag atenția că facilitatea devine efectiv disponibilă abia la începutul anului 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Facturare: Documentația tehnică a fost publicată de MF și au început testele în relația firmelor cu statul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Septembrie 2021 | 0 | 4667 | Timp de citire: 3 min.

De astăzi au început testele pentru programul-pilot privind facturarea electronică, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a publicat aseară documentația tehnică necesară, urmând ca acesta să devină funcțional de la 1 octombrie 2021. În această primă fază, facturarea electronică este folosită numai în relația companiilor cu autoritățile și instituțiile publice (pentru achiziții publice), urmând ca sistemul să fie extins ulterior și la relația dintre operatorii economici. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Tratamentul fiscal al facturilor neîncasate se modifică din 2022. Ștergerea datoriei se va deduce în proporție de 50%

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Septembrie 2021 | 0 | 16877 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu ianuarie 2022, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se vor îmbunătăți, însă nu așa cum promiseseră autoritățile, reiese dintr-o ordonanță publicată aseară în Monitorul Oficial. Astfel, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor o să fie deductibile în proporție de 50% (deși se promisese deducerea integrală), nu doar în proporție de 30%, ca acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât timp se păstrează în arhivă cele mai folosite documente financiar-contabile

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 0 | 17324 | Timp de citire: 3 min.

Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

PFA: Facturile emise și neîncasate anul trecut se trec anul acesta în declarația unică?

Anca Cernat în Specialistul răspunde
Redactor, avocatnet.ro
7 Mai 2021 | 1 | 12890 | Timp de citire: 2 min.

Finalul lunii mai vine cu un termen fiscal important pentru cei care obţin venituri din activităţi independente, chirii sau dividende. În acest context, trebuie PFA-urile să cuprindă, în declarația unică pentru anul 2020, o factură emisă și neîncasată anul trecut? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar dacă facturile la comerțul online în UE vor fi opționale, asta nu înseamnă că se dă liber la evaziune, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Aprilie 2021 | 0 | 2127 | Timp de citire: 3 min.

Ministerul Finanțelor vrea ca obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor, pentru vânzările online efectuate de firme, să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect recent de OUG. Totuși, asta nu înseamnă că respectivele companii vor avea cale liberă spre practici evazioniste. Specialiștii Deloitte România spun că autoritățile fiscale au destule pârghii la îndemână pentru a-și da seama dacă cineva o să încerce să ocolească legea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facturile vor putea fi eliminate în cazul vânzărilor online de bunuri în UE, conform unui proiect de OUG

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Aprilie 2021 | 1 | 2356 | Timp de citire: 3 min.

Obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor pentru vânzările online efectuate de firme o să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect de OUG inițiat recent la nivelul Ministerului Finanțelor. Practic, va apărea o excepție de la facturare pentru companiile care vor aplica un viitor regim special de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Dacă o cerere de rambursare a TVA nu conține numărul facturii, dar conține alt număr ce permite identificarea ei, Fiscul trebuie să accepte solicitarea

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Februarie 2021 | 0 | 1275 | Timp de citire: 2 min.

Este disproporționat ca autoritățile fiscale să respingă o cerere de rambursare a TVA din cauza lipsei numărului secvențial al facturii, atâta timp cât factura conține alt număr care să permită identificarea ei, a considerat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o decizie recentă în materia TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Facturarea electronică va fi introdusă în 2021 cel puțin în sistem-pilot, spune un secretar de stat din MF

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Februarie 2021 | 0 | 6514 | Timp de citire: 2 min.

Ca să prevină frauda și evaziunea în domeniul TVA-ului, pe lista intențiilor de politică fiscală pentru perioada următoare este și implementarea unui sistem de facturare electronică obligatoriu. Am aflat însă că implementarea e plănuită pentru anul acesta, în sistem pilot, cu anumite categorii de contribuabili. Citește articolul