Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”. Citește articolul
Odată cu introducerea, începând cu 30 noiembrie, a Sistemului de garantare-returnare (SGR) în România, comercianții vor avea o serie de obligații referitoare la implementarea sa, printre care cele referitoare la primirea ambalajelor SGR. Pentru aceasta, ei trebuie fie să organizeze puncte de returnare, fie să se asocieze cu alți comercianți și să încheie parteneriate cu unitățile administrativ-teritoriale (UAT) pe raza cărora funcționează. Singurele firme care nu au această obligație sunt cele din domeniul HORECA, cele care vând prin intermediul automatelor și cele care vând produse exclusiv online. Citește articolul
Comercianții online care vând produse cu ambalaje conforme Sistemului de returnare-garanție (SGR) au mai puține obligații comparativ cu ceilalți. Acestea se rezumă la anunțarea pe site a produselor care sunt supuse SGR și a faptului că prețul este majorat cu 50 de bani, contravaloarea garanției. Ei nu trebuie să organizeze puncte de colectare și nici să răscumpere ambalaje SGR de la consumatorii finali. Citește articolul
Microîntreprinderile, întreprinderile mici și întreprinderile mijlocii se pot înscrie, în curând, pentru un ajutor de minimis de până la 500.000 de lei, în cadrul programului de Comerț și servicii, conform unui ordin recent oficializat de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Față de anii trecuți, programul are un mecanism complet diferit, ce implică accesarea de credite de investiții de la bănci, care să fie acoperite parțial din ajutorul de minimis al MEAT. Citește articolul
Primele demersuri pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, au fost făcute miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Mai exact, a fost oficializat un ordin care descrie cum controlează ANAF operatorii de platforme și ce măsuri poate să ia pentru a se asigura că ajunge în posesia informațiilor despre comercianții și prestatorii de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) prezintă într-un document actualizat procedura-cadru privind activitatea de supraveghere și control. Documentul, un ghid util pentru operatorii economici totodată, detaliază regulile generale de procedură, drepturile și obligațiile personalului de control, tipurile de acțiuni de control, documentele încheiate în cadrul acestora, măsurile și sancțiunile complementare, precum și alte aspecte relevante. Citește articolul
Pentru a le furniza clienților informații clare și ușor de înțeles și pentru a nu-i induce în eroare, comercianții, inclusiv cei online, trebuie să afișeze toate prețurile produselor, adică cel întreg și cel redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate, la aceeași dimensiune, potrivit unui ordin al Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care se aplică din 26 iulie 2023. Practic, comercianții care au programe de fidelizare nu mai au voie să afișeze prețul redus mai mare decât cel întreg. În același timp, nu mai pot fi cerute cardurile de fidelitate în lipsa unui beneficiu concret la o vânzare de produse. Citește articolul
Din 9 iulie 2023, în cazul în care constată, în cel mult 30 de zile de la livrarea unui produs, că acesta nu e bun, consumatorul poate beneficia direct de înlocuirea produsului, potrivit unei legi publicate joi în Monitorul Oficial. În prezent, consumatorii pot alege între repararea sau înlocuirea produsului. Citește articolul
Procesatorii de plăți din România trebuie să se alinieze, începând cu 1 ianuarie 2024, obligației instituite la nivel european de a monitoriza și raporta trimestrial informații cu privire la plățile transfrontaliere către comercianți online. Este vorba despre o nouă raportare la nivelul UE, pentru care datele vor fi transmise, la nivel de tranzacție, în format electronic de tip XML. Citește articolul
Comercianții activi în Uniunea Europeană vor trebui să desemneze intern o persoană responsabilă cu produsele vândute online și offline, conform unui regulament european care a apărut azi în Jurnalul Oficial al UE și care se va aplica direct în toate statele membre, de la finele lui 2024. Responsabilul va avea, în esență, rolul să se asigure că produsele comercializate către consumatori sunt însoțite de informațiile necesare. Citește articolul