Prestatorii de servicii de plăți online încep să transmită trimestrial, prin raportarea supranumită CESOP, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), informații despre comercianții online care încasează minimum 26 de plăți transfrontaliere în fiecare trimestru. Așa cum reiese din instrucțiunile formularului stabilit recent de ANAF (D396), informațiile despre comercianții online sunt destul de detaliate, astfel încât identificarea fraudatorilor să fie facilă. Citește articolul
Procedura de punere la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, care include și modelul declarației necesare (396), a fost oficializată luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu doar o zi înainte de primul termen de raportare. Este vorba despre o nouă raportare fiscală, supranumită CESOP, care se depune trimestrial începând din 2024. Citește articolul
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a iniţiat recent o acţiune de control a platformelor de cumpărături online Temu şi Shein, potrivit unui comunicat al instituţiei, remis Agerpres. Instituția avertizează asupra pericolelor pe care le presupun tranzacțiile efectuate prin intermediul acestora dar si asupra calității deseori îndoielnice ale produselor puse în vânzare prin intermediul celor doua platforme chinezești. Citește articolul
Sistemul de Garanție Returnare (SGR) impune plătirea unei garanții la achiziționarea băuturilor, care este recuperată la returnarea ambalajului. Acest sistem se aplică și la cumpărăturile online ori la serviciile de livrare, indiferent ca este vorba despre pizzerii, restaurante, aplicații de tip Glovo sau restaurante. Citește articolul
Raportarea fiscală nou-introdusă în contextul apariției sistemului european CESOP urmează să fie operaționalizată pe repede-nainte, după ce cadrul legal primar abia a fost stabilit prin lege. În acest sens, prestatorii de servicii de plăți online, adică cei obligați să facă raportarea CESOP, trebuie să înceapă rapid analizele interne pentru a vedea dacă sunt vizați de aceasta și, dacă da, să identifice informațiile de care au nevoie. Citește articolul
Firmele care aplică regimurile speciale de TVA pentru comerț online în UE, ce au fost introduse în 2021, trebuie să depună declarația 398 până la sfârșitul lunii de după fiecare perioadă fiscală vizată, chiar dacă acest termen pică într-o zi liberă. Așa sună o precizare oficială inclusă recent în Codul fiscal. Citește articolul
Autoritățile au introdus o nouă raportare fiscală ce vizează indirect activitatea comercianților online, care se aplică începând cu activitatea din 2024, conform unei legi recent oficializate pentru transpunerea unei directive europene. De această dată, obligația de raportare revine prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Primul termen este la finalul lunii aprilie, astfel că este așteptată o implementare rapidă a măsurii și specialiștii atrag atenția că e nevoie de o analiză rapidă a situației la nivelul firmelor vizate. Citește articolul
Mai multe ajustări ale prevederilor Codului fiscal, ce țin de domeniul TVA-ului și de domeniul accizelor, sunt incluse într-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul
Pentru că, atunci când vine vorba despre produsele vândute online, clienții nu pot afla toate informațiile legate de produsele pe care vor să le cumpere astfel, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) propune, printr-un proiect de ordin pus joi în dezbatere publică, modificarea legislației din domeniu, astfel încât pe site-uri să apară, în detaliu, toate etichetele și informațiile prezente pe ambalajul fiecărui produs în parte. Citește articolul