Autoritățile au introdus o nouă raportare fiscală ce vizează indirect activitatea comercianților online, care se aplică începând cu activitatea din 2024, conform unei legi recent oficializate pentru transpunerea unei directive europene. De această dată, obligația de raportare revine prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Primul termen este la finalul lunii aprilie, astfel că este așteptată o implementare rapidă a măsurii și specialiștii atrag atenția că e nevoie de o analiză rapidă a situației la nivelul firmelor vizate. Citește articolul
Mai multe ajustări ale prevederilor Codului fiscal, ce țin de domeniul TVA-ului și de domeniul accizelor, sunt incluse într-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul
Pentru că, atunci când vine vorba despre produsele vândute online, clienții nu pot afla toate informațiile legate de produsele pe care vor să le cumpere astfel, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) propune, printr-un proiect de ordin pus joi în dezbatere publică, modificarea legislației din domeniu, astfel încât pe site-uri să apară, în detaliu, toate etichetele și informațiile prezente pe ambalajul fiecărui produs în parte. Citește articolul
Mediul online rămâne în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care își reafirmă atenția față de acest spațiu prin emiterea Ordinului ANPC 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online. Citește articolul
Demersurile pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, sunt continuate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin oficializarea recentă a declarației ce va fi folosită efectiv. Practic, acesta este formularul prin care ANAF va ajunge în posesia informațiilor despre activitatea comercianților și prestatorilor de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme online. Citește articolul
Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, ușor accesibil consumatorilor, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității. Comercianții au la dispoziție până pe 25 ianuarie să se achite de noua obligație, riscând apoi „să fie delistați de pe pagina de vânzări”. Citește articolul
Odată cu introducerea, începând cu 30 noiembrie, a Sistemului de garantare-returnare (SGR) în România, comercianții vor avea o serie de obligații referitoare la implementarea sa, printre care cele referitoare la primirea ambalajelor SGR. Pentru aceasta, ei trebuie fie să organizeze puncte de returnare, fie să se asocieze cu alți comercianți și să încheie parteneriate cu unitățile administrativ-teritoriale (UAT) pe raza cărora funcționează. Singurele firme care nu au această obligație sunt cele din domeniul HORECA, cele care vând prin intermediul automatelor și cele care vând produse exclusiv online. Citește articolul
Comercianții online care vând produse cu ambalaje conforme Sistemului de returnare-garanție (SGR) au mai puține obligații comparativ cu ceilalți. Acestea se rezumă la anunțarea pe site a produselor care sunt supuse SGR și a faptului că prețul este majorat cu 50 de bani, contravaloarea garanției. Ei nu trebuie să organizeze puncte de colectare și nici să răscumpere ambalaje SGR de la consumatorii finali. Citește articolul
Pentru a profita de reducerile de Black Friday și a-și proteja interesele, consumatorii trebuie să se informeze în detaliu despre produsele pe care intenționează să le cumpere și să fie atenți la toate aspectele, în special în timpul marilor evenimente de reducere a prețurilor. De asemenea, este recomandat să verifice prețurile prin consultarea site-urilor de comparație de prețuri, care au îmbunătățit mult transparența prețurilor și reducerilor oferite de magazinele online. În cele ce urmează puteți găsi toate informațiile necesare evitării unor situații neplăcute, dar și cu privire la ceea ce puteți face într-un astfel de caz. Citește articolul