Declarația anuală privind beneficiarii reali ai companiilor este în continuare o obligație legală, doar că aceasta vizează numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor. În condițiile în care societățile aprobă în această perioadă situațiile financiare pe anul 2022, declarația anuală de beneficiar real se depune, unde este cazul, în 15 zile de la aprobare. Citește articolul
În cadrul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii se pot lega de avansurile de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, care rămân nejustificate la finalul unei perioade fiscale sau la finalul anului financiar, pentru a face impuneri suplimentare. Specialiștii au atras atenția asupra chestiunii în contextul în care firmele pregătesc în perioada asta situațiile financiare pe 2022. Citește articolul
Un aspect căruia inspectorii fiscali îi acordă tot mai des atenție este soldul numerarului din casierie la finalul exercițiului financiar, atrag atenția specialiștii. Atunci când se descoperă că lipsește numerar, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că este vorba fie de dividende date acționarilor, fie de remunerații date administratorilor, astfel că se ajunge la impuneri suplimentare (și poate chiar la amenzi). Chestiunea trebuie avută în vedere mai ales pentru că în această perioadă se pregătesc situațiile financiare pe 2022. Citește articolul
Cu toții știm cât de important este pentru orice afacere procesul de întocmire a situațiilor financiare anuale în mod corect și în timp util. În contextul modificărilor legislative din ultimii ani (ne referim aici în mod particular la OUG 153/2020), termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit este prorogat pe data de 25 iunie, inclusiv, a anului următor celui de raportare. Cu alte cuvinte, suntem într-o perioadă în care raportarea fiscală se realizează la o dată ulterioară față de raportarea contabilă anuală, care are termen-limită finalul lunii mai a anului următor. Citește articolul
Pe finalul anului trecut, parlamentarii au eliminat cea mai drastică sancțiune pe care o riscau companiile dacă depuneau cu mare întârziere situațiile financiare anuale sau dacă nu le depuneau deloc - dizolvarea. Asta înseamnă că, din 2023, societățile mai riscă doar amendarea pentru aceste două fapte. Citește articolul
Conținutul situațiilor financiare anuale pentru 2022 este stabilit, de la caz la caz, în funcție de mărimea unei companii, conform legislației în vigoare. Iar mărimea unei companii este dată de anumite criterii, printre care și numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar vizat de bilanțuri. Conform unui ghid al Ministerului Finanțelor (MF), numărul mediu al salariaților se calculează așa cum stabilesc normele metodologice ale Institutului Național de Statistică (INS). Citește articolul
Formularele electronice pentru situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2022 pentru ONG-uri, ce au fost puse recent la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie transmise autorităților fiscale până pe 2 mai 2023. Totodată, amintim că ONG-urile cu exercițiu financiar diferit de anul calendaristic trebuie să depună, până pe 30 mai 2023, și raportări contabile anuale. Citește articolul
Situațiile financiare pe 2022, pe care firmele trebuie să le întocmească și transmită, până la finalul lunii mai 2023, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), pot fi ori în format tipărit și în format electronic, ori numai în format electronic. Acestea pot fi depuse fizic la registraturi sau la oficiile poștale ori pot fi transmise direct online. Citește articolul
Situațiile financiare pe 2022, pe care firmele trebuie să le întocmească și transmită, până la finalul lunii mai 2023, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), trebuie să fie aprobate în cadrul adunării generale a acționarilor/asociaților (AGA). Citește articolul
O parte dintre companiile care trebuie să întocmească și să depună în acest an situații financiare pentru 2022 sunt obligate să le și auditeze, conform legislației bilanțurilor. Citește articolul