Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
Regulamentul 852/2020, numit și taxonomia europeană, definește o listă a activităților prietenoase cu mediul înconjurător care îndeplinesc anumite obiective de mediu și stabilește criteriile tehnice de performanță pe care o anumită activitate trebuie să le îndeplinească pentru a atinge aceste obiective de mediu. Lista conține trei tipuri de activități: cele primare, care contribuie direct la atingerea obiectivelor, cele de tranziție, pentru care nu există o alternativă viabilă cu nivel scăzut de emisii de CO2 din punct de vedere tehnologic și economic, dar care sprijină tranziția către o economie neutră din punctul de vedere al emisiilor de CO2 prin stabilirea unor praguri pentru determinarea celor mai performante companii din industrie, și cele suport, care facilitează indirect activitățile primare. Citește articolul
În contextul mai larg al crizelor mondiale din anii recenți, dar și în contextul național al schimbărilor majore privind impozitarea afacerilor începând din 2023, companiile pot avea în vedere, în viitorul apropiat, inclusiv ideea de restructurare. Adică fie o operațiune de fuziune, fie o operațiune de divizare. Citește articolul
Un proiect de lege prin care se propuneau obligații noi pentru afaceri a fost schimbat radical la Senat, după reacțiile negative apărute în spațiul public, acestea fiind eliminate din document. Așa-numitul Catalog al firmelor, în care acum se înscriu opțional doar societățile, urma să devină obligatoriu atât pentru companii, cât și pentru PFA-uri și întreprinderile individuale și familiale (II și IF). Aceste entități urmau să achite anual „taxe” către Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR). Totodată, societățile urmau să aibă o obligație suplimentară - reprezentantul legal să obțină un certificat special de la autorități. Citește articolul
Anumite companii vor trebui să publice un raport anual privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene, prevede un ordin publicat azi în Monitorul Oficial de Ministerul Finanțelor. Noua regulă se va aplica din 1 ianuarie 2023, astfel că primele rapoarte de acest gen vor trebui publicate ulterior acelui an. Citește articolul
Câteva dintre situațiile în care societățile riscă acum desființarea, la cererea oricărei persoane sau a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), o să dispară din Legea societăților spre finalul lunii noiembrie 2022. Conform noii Legi a ONRC, nedepunerea situațiilor financiare anuale, a raportărilor contabile sau a declarației de inactivitate nu vor mai reprezenta motive de dizolvare a firmelor. Citește articolul
Deoarece impozitul pe dividende urmează să fie majorat, din 2023, de la 5% la 8%, companiile pot lua în calcul distribuirea dividendelor, din profitul existent, până la finalul anului 2022. Cota majorată se va aplica dividendelor distribuite după 1 ianuarie, indiferent din ce an este profitul împărțit. Citește articolul
Companiile trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2021 până pe 31 mai 2022, potrivit unui ordin oficializat de Ministerul Finanțelor (MF) la începutul anului. Dacă bilanțurile nu sunt depuse la termen, firmele riscă, de principiu, amendarea. Însă, dacă întârzierea depășește 60 de zile lucrătoare, atunci intervine riscul desființării companiilor vizate. Citește articolul
Formularele electronice pentru situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2021 pentru ONG-uri, ce au fost puse la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie transmise autorităților fiscale până pe 2 mai 2022. Totodată, amintim că ONG-urile cu exercițiu financiar diferit de anul calendaristic trebuie să depună în premieră, până la 31 mai 2022, raportări contabile anuale, în plus față de situațiile financiare. Citește articolul
Firmele care au anul financiar identic cu cel calendaristic trebuie să raporteze activele, prin fișierul SAF-T (declarația 406), abia din 2023. Însă obligația poate să intervină chiar din 2022 pentru unele companii cu anul financiar diferit de cel calendaristic, atrag atenția specialiștii. Citește articolul