În curând va fi stabilită o listă a persoanelor fizice cu averi mari și a rudelor lor apropiate, astfel încât acestea să fie monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese dintr-un ordin oficializat miercuri. Citește articolul
O situație care s-a dovedit problematică în practica instanțelor judecătorești, cu privire la transferul datoriilor fiscale de la o PFA radiată la titularul persoană fizică, a fost clarificată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie devenită obligatorie marți. Judecătorii au stabilit că, dacă vorbim de radierea PFA din evidența Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), datoriile sale sunt transferate către fostul titular persoană fizică, nu anulate. Citește articolul
Notificarea de conformare, un instrument recent introdus prin care contribuabilii pot evita declanșarea verificărilor fiscale, poate fi trimis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) numai înainte de inspecția fiscală și verificarea situației fiscale personale. Automat, notificarea nu se trimite înainte de controlul inopinat, controlul antifraudă sau verificarea documentară. Citește articolul
În urma controalelor terminate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în aprilie 2023, au fost prezentate două cazuri în care inspectorii au impus TVA suplimentar în contextul unor afaceri imobiliare. În primul caz era vorba de aplicarea greșită a TVA-ului redus pentru vânzarea de locuințe, iar în al doilea - de „ratarea” obligației de a deveni plătitor de TVA. Citește articolul
Achiziția și vânzarea constantă de mașini la mâna a doua este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale terminate în martie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat două cazuri de persoane fizice care tranzacționau imobile și care nu și-au îndeplinit obligațiile fiscale pe care le aveau. Citește articolul
Persoanele fizice și juridice care folosesc bunuri fără documente de proveniență în activitatea de producție, comerț sau prestări vor risca amendarea, confiscarea bunurilor și, în caz de recidivă, chiar suspendarea activității, prevede un proiect de lege înregistrat recent la Senat, care inițial apăruse la Ministerul Finanțelor sub formă de proiect de OUG. Practic, autoritățile vor să reintroducă sancțiuni pentru această faptă pentru a combate mai eficient evaziunea fiscală. Citește articolul
Pentru a impulsiona conformarea voluntară a contribuabililor și a gestiona mai eficient verificările inspectorilor, autoritățile au introdus în legislație și au operaționalizat recent notificarea de conformare. În aceste condiții, iată principalele informații pe care le-am aflat despre acest nou instrument folosit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Construirea și vânzarea constantă de locuințe (case și/sau blocuri de apartamente) este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
Autoritățile de la noi vor să implementeze, începând din 2026, un sistem de clasificare și administrare a contribuabililor în funcție de gradul de risc asociat fiecăruia. Din acest motiv, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat recent că, pe viitor, corectitudinea informațiilor care sunt transmise prin diferite declarații și sisteme va fi esențială la calcularea riscului fiscal. Cei care transmit informații cu probleme vor avea șanse mari să se trezească încadrați la risc mediu sau ridicat, pe când ceilalți nu vor fi deranjați de inspectori. Citește articolul