În articolul de astăzi, vă prezentăm o serie de aspecte procedural-fiscale privind desfășurarea activității de executare silită a bunurilor imobile, de către organele fiscale, în cazul firmelor. Activitatea de executare silită a bunurilor imobile are ca scop principal realizarea creanţei fiscale prin sechestrarea şi valorificarea bunurilor proprietate a debitorului. Citește articolul
Ne propunem, prin prezentul articol, să expunem o serie de aspecte procedural-fiscale privind desfășurarea activității de executare silită a bunurilor mobile, de către organele fiscale, în cazul firmelor. Activitatea de executare silită a bunurilor mobile are ca scop realizarea creanţei fiscale prin sechestrarea şi valorificarea bunurilor proprietate a debitorului fiscal, indiferent dacă acestea se găsesc în posesia sa sau a unui terţ. Citește articolul
În articolul de astăzi, expunem o serie de aspecte procedural-fiscale privind măsurile asiguratorii ce pot fi înființate asupra firmelor de către organele fiscale. În prezent, există două tipuri de măsuri asiguratorii, care se aplică în funcţie de circumstanțele situaţiei avute în vedere: poprirea asiguratorie și sechestrul asigurator. Iată ce trebuie știut despre ele. Citește articolul
Pentru a funcționa eficient, orice companie, indiferent de structura societară, are nevoie de stabilitatea capitalului social și a resurselor generatoare de venituri. Orice factor de impact cu potențial negativ, fie și temporar, asupra acestor resurse, poate genera dezechilibre majore asupra bunei desfășurări a afacerii și evoluției companiei. Un astfel de efect este generat, spre exemplu, de dispunerea măsurilor asigurătorii de către organele judiciare penale, procuror/ judecător/ instanța de judecată, în cadrul procesului penal. În practică, absența unei reacții eficiente pentru ridicarea/ restrângerea acestor măsuri poate conduce la situații în care o companie să fie „condamnată” la insolvență mult înainte de a fi condamnată sau achitată în procesul penal în care este parte. Citește articolul
În cadrul executării silite, datornicii își pot vinde bunurile și la un preț sub cel de evaluare, conform unei ordonanțe recent intrate în vigoare, însă numai dacă se acoperă creanțele fiscale (plus accesoriile și cheltuielile de executare). Până acum, vânzarea bunurilor sechestrate se putea face de către datornic, prin înțelegerea părților, numai la un preț cel puțin egal cu cel de evaluare. Citește articolul
În cadrul procedurii de executare silită, organele fiscale locale au, conform legii, pentru obligațiile bugetare, și calitatea de organ de executare, astfel că pot pune sechestru pe diverse bunuri aflate în proprietatea unui contribuabil care nu și-a achitat obligațiile bugetare sau fiscale până la data aplicării sechestrului. Apoi, valorificarea bunurilor sechestrate se poate face cu prioritate prin vânzarea la licitație, iar, în acest sens, pentru o identificare mai facilă a sumelor plătite și încasate, aferente fiecărui bun, inclusiv ofertanții pentru plata taxei de participare la licitație și cumpărătorii pentru plata prețului rezultat în urma valorificării bunurilor respective trebuie, de-acum, să completeze, pe documentele emise în acest sens, numărul de evidență a plății, adică acel număr unic aferent tranzacției, potrivit unui ordin oficializat luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Măsurile asigurătorii, precum poprirea şi sechestrul asigurător, au, mai nou, un termen de valabilitate de maximum 3 luni de la data comunicării sesizării penale, pentru ca organele de urmărire penală să aibă timp, în această perioadă, să instituie propriile măsuri asigurătorii, potrivit unei ordonanțe de modificare a Codului de procedură fiscală care a intrat în vigoare vineri. Noua reglementare vine pe fondul neconstituționalității prevederilor care includeau aceste aspecte, prevederi ce și-au încetat oricum aplicabilitatea odată cu o decizie din 2019 a Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul
Cadrul legal al executării silite a datoriilor fiscale și al măsurilor asigurătorii fiscale (popririle și sechestrele) a fost modificat în anul încheiat recent. De exemplu, a fost introdus e-Popriri, au apărut modificări privind poprirea în contul datoriilor fiscale ce impun noi obligații nu doar băncilor, ci și altor terți popriți, s-a stabilit că și contractele de credit încheiate online sunt titluri executorii, chiar dacă nu-s semnate și că persoanele fizice autorizate (PFA) vor răspunde cu bunurile personale dacă nu pot acoperi datoriile din banii afacerii. Citește articolul
Bunurile indisponibilizate în procese penale și care sunt scoase la licitație pot fi obținute, de acum, și online. Organizarea licitațiilor pentru asemenea bunuri, pe internet, va ajuta, pe termen scurt, cu respectarea măsurilor de distanțare socială. Pe termen mediu și lung, va contribui la organizarea unui cadru transparent pentru desfășurarea unor asemenea proceduri, conform Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituția care se ocupă cu organizarea unor asemenea licitații precum cele menționate mai sus. Citește articolul
În contextul economic din ce în ce mai dificil din țara noastră, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a decis recent să ia, pe toată perioada în care se aplică starea de urgență, unele măsuri ce vin în ajutorul firmelor și nu numai, inclusiv amânarea depunerii declarației privind obligațiile la Fondul pentru mediu. Citește articolul