Persoanele fizice autorizate (PFA) care obțin venituri din activități independente (producție, comerț sau prestări de servicii) trebuie să depună declarația unică, în 2022, până la data de 25 mai, conform Codului fiscal. Declarația se depune atât pentru definitivarea veniturilor din 2021 și a taxelor aferente, cât și pentru estimarea veniturilor din 2022 și a taxelor aferente. Citește articolul
În urma finalizării unor inspecții fiscale în lunile ianuarie și februarie 2022, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat recent un sumar al celor mai importante cazuri identificate la controale. Din acesta am extras șase mari probleme pe care inspectorii fiscali le-au găsit la firme și persoane fizice. Citește articolul
Recunoașterea vechimii activității prestate de o persoană fizică autorizată (PFA) printr-un proiect de lege aprobat marți de deputați reprezintă un avantaj pentru acești profesioniști care vor dori să se angajeze la stat, de exemplu, fără a le aduce vreun câștig la pensie acestora. Principiul contributivității care se regăsește în actuala Lege a pensiilor rămâne activ, iar dacă nu achită contribuția aferentă asigurării sociale (CAS), chiar și voluntar, PFA-urile nu vor avea dreptul de a primi pensie de stat. Citește articolul
Extinderea aplicabilității e-Factura, de la 1 aprilie 2022, vine cu numeroase neclarități pentru firmele și PFA-urile vizate de sistemul care, în primă fază, este opțional pentru bunurile cu risc fiscal ridicat vândute în relația B2B. În acest context, avocatnet.ro a încercat să acopere cât mai multe nedumeriri cu ajutorul fiscaliștilor. Citește articolul
Concediul medical pentru îngrijirea bolnavilor de cancer, ce va intra în vigoare din 16 aprilie 2022, va putea fi cerut și de persoanele fizice autorizate (PFA) și de cei care încheie un contract cu casa de sănătate pentru concedii și indemnizații medicale, pe lângă asigurarea în sistemul public de sănătate. Acesta va putea fi cerut și dacă pacientul urmează tratamente sau intervenții în țară sau în afara ei. Citește articolul
Plățile pe care PFA-urile și profesioniștii le fac la vechiul organ fiscal care îi administra nu se mai redirecționează din oficiu către noul organ fiscal competent. Redirecționarea din oficiu se face numai până azi, în contextul schimbării competenței de administrare a acestor persoane de la 1 ianuarie 2022. Citește articolul
Modificările punctuale realizate în decursul ultimului an și jumătate asupra unor dispoziții ale Codului de procedură fiscală și a actelor normative conexe au condus la situația în care o autoritate fără atribuții de administrare, control și stabilire a creanțelor fiscale – Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) – emite decizii de impunere, similar celor emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la finalizarea inspecțiilor fiscale. Cu alte cuvinte, titluri de creanță pentru care neplata la scadență înseamnă executare silită, cu toate consecințele pe care un asemenea proces le aduce persoanelor fizice și juridice în cauză. Citește articolul
Trecerea la o relație exclusiv online între contribuabili și Fisc se face în mijlocul perioadei în care trebuie depusă anual declarația unică pentru persoanele fizice. Astfel, deși termenul-limită pentru depunerea formularului 212 este în 25 mai 2022, acesta s-a putut depune în format tipărit, de către titularii de PFA, II și IF și cei ce exercită profesii liberale, numai până în 28 februarie 2022. Începând de azi, pentru aceste persoane este posibilă numai depunerea online. Citește articolul
În situația în care își declară sediul profesional la propriul domiciliu, titularul de PFA nu va mai trebui să prezinte la Registrul Comerțului înscrisuri din care să reiasă dreptul de folosință, conform unui proiect de lege înregistrat recent la Senat. Regula se va aplica, de asemenea, întreprinderilor individuale și familiale. Citește articolul
Din iulie 2022, sistemul de stat de facturare electronică (e-Factura) va deveni obligatoriu pentru toți contribuabilii care vând, în relația B2B, produse considerate de autorități ca fiind cu risc ridicat de fraudă și evaziune. Din moment ce legislația nu conține nicio excepție, rezultă că inclusiv PFA-urile, întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) vor trebui să folosească e-Factura, dacă vând produse riscante. Citește articolul