Regimul impozitului pe profit a suferit anul trecut câteva modificări relevante, de care companiile trebuie să țină cont la stabilirea impozitului pe care-l vor plăti în primăvara aceasta. În esență, impozitul pe profit este datorat de către firmele care au afaceri de la un milion de euro în sus sau, prin opțiune, de către microfirmele care îndeplinesc anumite condiții. Citește articolul
Impozitul pe veniturile microîntreprinderii este cel mai răspândit regim de impozitare a afacerilor din România, în momentul de față, având în vedere că majoritatea firmelor intră sub incidența sa. Profităm de faptul că anul trecut a apărut o modificare importantă a regimului micro pentru a vă reaminti principalele chestiuni legate de acest tip de impozit. Citește articolul
În cursul anului trecut au existat numeroase propuneri concrete sau simple discuții legate de impozitul pe profit, impozitul pe venit sau impozitul micro. Puține dintre ele s-au concretizat, iar unele proiecte, trecute deja de o parte din procesul legislativ, ar putea "să vadă lumina" în 2020. Citește articolul
Anul 2020 va debuta, în domeniul fiscal, cu intrarea în vigoare a unor măsuri reparatorii, care vizează în principal OUG 114/2018, dar și cu așteptarea mediului de afaceri ca o serie de noutăți și clarificări să fie adoptate în ianuarie. Totuși, marea provocare a anului viitor va fi colectarea mai eficientă a taxelor și impozitelor existente în condițiile unei ținte de deficit bugetar de 3,6% din PIB, peste limita maximă pentru statele membre UE, precum și a îndeplinirii obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO) de consolidare a finanțelor publice. Citește articolul
Guvernul este obligat, din 2020, să stabilească în avans ce libere suplimentare acordă bugetarilor, pentru tot anul, în preajma liberelor legale. Asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor cunoaște în avans termenele fiscale care se vor amâna și vor ști dacă au timp în plus pentru depunerea declarațiilor și plata taxelor. Citește articolul
În contextul în care se discută mult, în această perioadă, despre lipsa acută de bani la bugetul statului, specialiștii au atras atenția că autoritățile și-au redus singure veniturile prin desele reduceri de taxe și impozite. Asta înseamnă că, în contextul majorărilor salariale de la stat și a pensiilor, n-ar trebui să ne mire situația în care am ajuns în momentul de față. Citește articolul
Noul proiect prin care s-a propus reintroducerea în legislație a pedepsei cu închisoarea pentru cei care nu plătesc impozitele și contribuțiile la stat (cele cu reținere la sursă) a fost adoptat tacit de Senat, după ce, ocupați fiind cu învestirea noului Guvern și cu alegerile prezidențiale, senatorii au depășit termenul în care proiectul putea fi dezbătut și votat. Cea mai recentă încercare de a reincrimina această faptă a fost în 2017, dar atunci s-a renunțat la măsură. Citește articolul
Cu toate că anul curent n-a adus prea multe noutăți, sunt șanse mari să avem, în 2020, tot felul de modificări legislative în domeniul fiscalității. Concret, deși majoritatea propunerilor vor fi în avantajul contribuabililor, unele nu-s îndeajuns de detaliate momentan pentru a ne da seama dacă vor fi de bun sau rău augur (de exemplu, misterioasa regândire a impozitării muncii pe care o vrea Guvernul Orban). Iată ce s-ar putea schimba și ce nu în cursul anului viitor. Citește articolul
Reintroducerea pedepsei cu închisoarea pentru neplata taxelor salariale la stat ar putea aduce probleme angajatorilor care au dificultăți financiare temporare, sunt de părere specialiștii. Măsura este inclusă într-un proiect de lege ajuns recent la Senat. Citește articolul
Cei prinși că încearcă să obțină ilegal rambursări de bani de la stat sau că își ascund parțial veniturile taxabile vor risca pedepse mai mici pentru aceste fapte de evaziune fiscală, conform unui proiect de lege ajuns vineri la Senat. Citește articolul