Începând cu anul 2024, în cazul veniturilor din chirii plătite persoanelor fizice de către persoanele juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă există reguli complet noi. În esență, companiile sunt obligate, de-acum, să rețină la sursă impozitul pe veniturile din chirii, să-l declare și să-l achite lunar. Citește articolul
Continuăm seria articolelor prin care explicăm ce reguli modificate se aplică, începând cu veniturile obținute în anul 2024, în cazul persoanelor fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor. Printre altele, se reintroduce o cotă de deducere, dar aceasta este de doar 20% din venitul brut (față de cota de 40% care se aplicase până în 2022). Citește articolul
Legea ce conține unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată în acest început de an, potrivit unei legi oficializate recent. Astfel, s-a stabilit introducerea interdicției închirierii apartamentelor din clădirile cu bulină roșie și reintroducerea interdicției de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în aceste clădiri. Chiar dacă, în primă fază, interdicțiile ar fi trebuit să nu se aplice și contractelor aflate în desfășurare la momentul intrării în vigoare a legii, ci doar celor semnate după acel moment, în varianta oficializată, noul act normativ stabilește că interdicțiile se aplică, fără excepție, de la data intrării măsurilor în vigoare, respectiv din 6 ianuarie, iar contractele aflate în desfășurare vor înceta de drept în 30 de zile de la acel moment, adică la început de februarie. Citește articolul
Cu toate că a apărut acum aproape doi ani, mai exact, în vara lui 2022, legea prin care au fost stabilite unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor va fi modificată în această săptămână, după cum reiese dintr-o lege apărută curând. Cea mai importantă modificare stabilită acum la legislația din domeniu este interzicerea închirierii locuințelor aflate în imobile încadrate în clasa I de risc seismic, cunoscute și sub numele de clădiri cu bulină roșie. Citește articolul
Dacă se folosesc de platforme digitale pentru a da cu chirie spații rezidențiale și comerciale, locuri de parcare și vehicule, activitatea persoanelor fizice și juridice va fi raportată anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe recente care introduce raportarea DAC7. Citește articolul
În condițiile în care cei ce obțin venituri din închirierea bunurilor proprii sunt obligați să înregistreze contractele pe care le încheie, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat recent un tutorial video cu pașii ce trebuie urmați în acest sens (completarea și transmiterea formularului 168). Citește articolul
Informații ample despre activitatea companiilor și persoanelor fizice care fac vânzări sau închirieri prin marketplace-uri trebuie să ajungă anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe oficializate marți de Guvern. Raportarea este făcută de către cei care gestionează asemenea marketplace-uri, vizate fiind atât vânzările de bunuri și prestările de servicii, cât și închirierile de bunuri. În acest fel, Guvernul a transpus la noi directiva europeană supranumită DAC7. Citește articolul
Noua procedură de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere este prinsă într-un ordin publicat luni în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Obligația care se aplică din 1 ianuarie 2023 nu-i vizează pe cei ce obțin venituri din arendă sau din închirierea turistică a camerelor din propriile locuințe. Citește articolul
Printr-o ordonanță ce aduce modificări importante Codului fiscal și care a fost oficializată chiar azi, guvernanții vor, printre altele, să reintroducă obligația de declarare la Fisc a contractelor de închiriere a locuințelor și să schimbe modul în care va fi calculat, începând cu veniturile de anul viitor, impozitul pe veniturile din chirii, prin eliminarea cotei deductibile existente în prezent, ceea ce va însemna, în esență, creșterea acestuia. Citește articolul
Fiecare contract de închiriere pentru un spațiu de birouri vine cu obligații atât pentru locator, cel care pune la dispoziție spațiul, cât și pentru chiriaș, cel care îl va folosi. Deși un astfel de contract de închiriere ar putea veni cu o serie de clauze standard, este important să se țină cont și de anumite aspecte, care pot fi omise. Citește articolul