Traversăm, fără doar și poate, o perioadă destul de dificilă din perspectiva financiară (și nu numai), perspectivele conturate de specialiști arătând că viitorul, cel puțin cel apropiat, s-ar înscrie în aceleași tipare. Administrarea eficientă a fluxurilor de numerar, din partea societăților, devine așadar un instrument esențial pentru desfășurarea activității în condiții optime. Ne propunem să trecem în revistă câteva dintre măsurile fiscale care ar putea avea un impact benefic asupra poziției de cash-flow și management al lichidităților. Citește articolul
În octombrie 2022 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Noutățile produc efecte, însă, abia în 2023. Citește articolul
Firmele care vor să înființeze grupuri de plătitori de impozit pe profit în anul 2023 mai au la dispoziție doar ziua de azi pentru a depune o solicitare în acest sens. Citește articolul
În contextul mai larg al crizelor mondiale din anii recenți, dar și în contextul național al schimbărilor majore privind impozitarea afacerilor începând din 2023, companiile pot avea în vedere, în viitorul apropiat, inclusiv ideea de restructurare. Adică fie o operațiune de fuziune, fie o operațiune de divizare. Citește articolul
În contextul crizei coronavirusului, al crizei energetice și al modificărilor fiscale stabilite pentru anul 2023, companiile care se confruntă cu dificultăți pot lua în calcul inclusiv o restructurare a afacerilor - fuziuni sau divizări, de exemplu. Totuși, societățile trebuie să analizeze operațiunile respective cu mare atenție, pentru că există și aici un risc de recalificări, în eventualitatea unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul
Ne apropiem cu pași repezi de finalul lui 2022, un an care a adus o multitudine de schimbări fiscale majore pentru companii. În acest context, contribuabilii ar trebui să înceapă urgent (dacă n-au făcut-o deja) o amplă analiză a propriilor afaceri, pentru a vedea dacă și cum se pot adapta, până la finalul anului, la regulile actualizate din 2023 ale sistemului fiscal autohton. Iată principalele repere de avut în vedere la această analiză: Citește articolul
Curtea de Apel București suspendă în mod definitiv o serie de decizii de înregistrare din oficiu, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), a unor sedii permanente și sedii fixe pentru mai multe societăți nerezidente, parte a unor grupuri de societăți multinaționale. Citește articolul
Atunci când vine vorba de domeniul prețurilor de tranfer, specialiștii avertizează că firmele care înregistrează pierderi, deși fac parte din grupuri multinaționale, reprezintă o țintă principală a controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În esență, autoritățile sunt de părere că în multinaționale n-ar trebui să existe pierderi, deși aceasta nu este o regulă general valabilă. Citește articolul
Din 2023, impozitul pe veniturile microîntreprinderii va deveni opțional pentru companiile care au afaceri de până la 500.000 de euro. Însă chiar această opționalitate dădea bătăi de cap în practică, pentru că era neclar dacă asta înseamnă că va trebui depusă anual o declarație privind aplicarea regimului micro sau că o singură depunere va fi de ajuns. Astfel, într-un răspuns furnizat la cererea avocatnet.ro, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat că va fi de ajuns o singură optare pentru regim. Citește articolul