O situație care creează confuzie în spațiul public de mai multe luni a fost tranșată, în sfârșit, într-o comunicare publică a reprezentanților Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Companiile care în 2022 au fost plătitoare de impozit micro și care în 2023 îndeplinesc condițiile pentru a rămâne la acest regim în continuare NU trebuie să depună declarația 700 până la 31 martie, conform autorităților fiscale. Până acum, specialiștii sfătuiau companiile, din prudență, să depună formularul pentru a fi sigure de situația lor, în condițiile în care ANAF n-a făcut niciun demers public pentru a clarifica chestiunea. Citește articolul
Atât timp cât inflația a fost menținută la un nivel redus şi apropiat de cel general acceptat în spațiul UE, printr-un cumul de factori și măsuri la nivel național de ordin monetar-fiscal și economic, subiectul nu a fost de interes general. Singurele momente în care atenția se îndreptă spre indicatorul care arată evoluția prețurilor produselor care fac parte din „coșul de bază” sunt cele în care Institutul Național de Statistică (INS) comunică această cifră. De anul trecut însă, pe fondul mai multor evenimente de natură politică și economică, inflația a redevenit un subiect foarte important de discuție, având în vedere impactul său vizibil şi generalizat. Citește articolul
Intrarea în sistemul de impunere a veniturilor microîntreprinderilor a devenit, începând cu anul 2023, opțională pentru companii. Concret, cei care îndeplinesc condițiile regimului micro la finalul anului trecut îl pot aplica de la începutul anului curent, în acest sens depunându-se la Fisc declarația 700 până la data de 31 martie. Astfel, putem avea două situații în care să se intre în regimul micro - fie prin trecerea de la impozit pe profit la impozit micro, fie direct la înființarea firmei. Citește articolul
În contextul modificărilor fiscale aduse de OG 16/2022, ce fac ca multe firme să-și schimbe în 2023 regimul de impozitare a afacerii, explicăm azi regulile generale privind ieşirea din sistemul de impunere a veniturilor microîntreprinderilor și intrarea în sistemul impozitului pe profit. Citește articolul
În condițiile în care 2023 este primul an în care se declară impozitul pe profit de către grupurile de firme, a fost introdusă declarația 101 consolidată pentru responsabilii grupurilor, iar declarația 101 normală a fost adaptată pentru a fi folosită de ceilalți membri ai grupurilor. Măsurile sunt cuprinse într-un ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar recent au apărut și versiunile electronice aferente, astfel că firmele pot folosi formularele deja. Citește articolul
Un proiect de lege cu două facilități fiscale noi pentru companiile și persoanele fizice care desfășoară activități economice în zonele libere a ajuns recent pentru dezbatere și adoptare la Senat. Citește articolul
Societățile care respectă reglementările contabile emise de către Banca Națională a României (BNR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), precum băncile și asigurătorii, trebuie să declare și achite impozitul pe profit conform regulilor normale. Concret, aceste entități nu pot beneficia de facilitățile fiscale pentru recapitalizare, astfel că nu li se aplică termenul unic din 25 iunie. Citește articolul
Două stimulente fiscale noi ar putea fi introduse în Codul fiscal, conform unui proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Unul dintre ele este gândit numai pentru plătitorii de impozit pe profit, în timp ce al doilea este gândit atât pentru plătitorii de impozit pe profit, cât și pentru plătitorii de impozit micro. Citește articolul
Cu câteva luni înainte de îndeplinirea termenului de declarare a impozitului pe profit pentru anul fiscal 2022, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat ordinul pentru aprobarea formularului 101 aferent grupului fiscal și pentru actualizarea formularului 101 individual. Citește articolul
Un procent de 46% dintre companiile românești care au activități de cercetare-dezvoltare spun că nu aplică pentru a obține facilitățile fiscale acordate de stat prin legislație. Este concluzia principală ce rezultă dintr-un studiu derulat de echipa EY despre proiectele de cercetare-dezvoltare și facilitățile de care acestea pot beneficia. Studiul identifică principalele motive pentru care contribuabilii încă ezită. Citește articolul