Sponsorizările făcute în 2022 de către microîntreprinderi trebuie declarate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până la data de 26 iunie 2023, în timp ce plătitorii de impozit pe profit trebuie să le declare până la 27 martie 2023, conform regulilor actuale din Codul fiscal. Citește articolul
Scutirea de impozit a profitului reinvestit a fost extinsă în vară prin OG 16/2022. Mai precis, facilitatea este valabilă inclusiv pentru profitul investit în active utilizate în activitatea de producție și procesare sau în activele reprezentând retehnologizare. Pentru a implementa efectiv măsura, de la 1 ianuarie 2023, a fost oficializat recent un ordin al Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Declarațiile 010 și 700 au fost adaptate, pe final de 2022, la măsura de eliminare a impozitului specific, cel ce era destinat companiilor active în domeniul HoReCa, conform unui ordin apărut recent în Monitorul Oficial. Aceste firme trebuie să declare, la început de 2023, către ce regim de impozitare se îndreaptă. Citește articolul
Contribuabilii care vor să ajute direct sau indirect persoanele afectate de războiul din Ucraina pot să acceseze anumite facilități fiscale speciale, conform unei ordonanțe date astă-primăvară. Măsurile se aplică, însă, numai până la sfârșitul anului 2022 și vizează atât PFA-urile, cât și plătitorii de impozit pe profit și impozit micro. Citește articolul
Companiile care actualmente plătesc impozitul specific -- cel ce vizează activitatea din domeniul HoReCa -- trebuie să părăsească acest regim la începutul anului 2023. Opțiunile disponibile sunt impozitul micro sau impozitul pe profit, însă în unele cazuri este obligatoriu să se meargă pe o combinație a celor două (așa-zisul impozit mixt, care este păstrat până la urmă). Alegerea cea mai bună, între impozit micro sau impozit pe profit, poate fi făcută, conform fiscaliștilor, numai în urma unei analize atente a propriei afaceri și a perspectivelor pe următorii ani. În ceea ce privește impozitul mixt, singura libertate pentru cei vizați obligatoriu este aceea de a refuza regimul prin trecerea tuturor activităților pe impozit pe profit. Citește articolul
Practica grupurilor de societăți înființate de antreprenori români, dar nu numai, arată că, de multe ori, astfel de grupuri s-au dezvoltat mai degrabă ad-hoc, explorând și exploatând oportunități de business. Așadar, aproape inevitabil, la un moment dat, orice antreprenor român cu dețineri directe/indirecte în mai multe entități, române sau străine, ajunge să se întrebe și să analizeze dacă ar fi benefică înființarea unei entități de tip holding, care să dețină participațiile în restul entităților din grup și daca da, unde să fie înființată o astfel de entitate. Ar fi România o jurisdicție favorabilă în acest sens? Citește articolul
În contextul în care regulile impozitului micro, prevăzute de Codul fiscal, se vor schimba semnificativ în prima zi a anului 2023, redacția noastră a venit, în lunile recente, cu mai multe clarificări, dar și cu problemele identificate de specialiști. Astfel, iată tot ce știm până acum despre implementarea noilor reguli ale regimului, care au fost stabilite prin OG 16/2022 și care ulterior au fost ajustate ușor prin legea de aprobare a ordonanței. Citește articolul
Noul plafon în funcție de care firmele se încadrează la regimul de impozitare micro sau la regimul de impozitare pe profit se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023, nu începând cu veniturile aferente anului 2022. Măsura este prinsă într-o lege apărută marți în Monitorul Oficial, iar documentul mai conține și o excepție ce permite firmelor de consultanță fiscală să rămână, dacă vor, la regimul micro. Citește articolul
Companiile din HoReCa ce desfășoară și activități din afara acestui domeniu se pot găsi, din 2023, în situația de a datora la stat atât impozit micro, cât și impozit pe profit (concomitent), reiese dintr-o lege nouă. Practic, în contextul eliminării impozitului specific, parlamentarii au luat măsuri pentru a perpetua așa-zisul impozit mixt. Citește articolul
Prețurile de transfer sunt unul dintre subiectele recurente ale inspecțiilor fiscale. De curând, Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a menționat faptul că instituția pe care o conduce are din nou acces la Orbis, o bază de date care conține informații despre sute de milioane de societăți din întreaga lume și care este un instrument valoros în cadrul inspecțiilor fiscale. Din chiar declarațiile președintelui ANAF, reiese că ne putem aștepta la intensificarea inspecțiilor pe tematica prețurilor de transfer sau la reluarea cazurilor puse, într-o formă sau alta, în așteptare, în lipsa accesului la această bază de date. Inspecțiile concentrate pe prețuri de transfer au fost însă în derulare chiar și în perioada în care ANAF nu avea acces la această bază de date, inspectorii recurgând la diverse alternative pentru a le putea finaliza. Citește articolul