Până la finalul sezonului estival din acest an, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și cei ai Autorității Naționale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) vor continua verificările pe care le fac deja la firmele ce-și desfășoară activitate în stațiunile de la malul Mării Negre, potrivit unor informări de presă recente. Controalele vor viza, în principal, magazinele, terasele, piețele, dar și hoteluri ori pensiuni. Citește articolul
Entitățile raportoare în baza legislației pentru prevenirea spălării banilor (cum sunt avocații, notarii, contabilii, de exemplu), adică Legea nr. 129/2019, trebuie să raporteze Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor orice tranzacții suspecte (adică acele tranzacții care ar putea prezenta riscuri ridicate de spălare de bani sau de finanțare a terorismului) făcute prin intermediul lor. Recent, Legea nr. 129/2019 a fost modificată pentru a-i permite ONPCSB să investigheze asemenea tranzacții și din oficiu, nu doar ulterior unei sesizări, cum era cazul până recent. Citește articolul
O lege intrată recent în vigoare a modificat cadrul legislativ aplicabil mărcilor și indicațiilor geografice, aducând, printre altele, o serie de drepturi noi pentru titularii de mărci. Însă o modificare majoră este reprezentată de faptul că, de acum, nu mai este necesar ca o marcă să fie reprezentantă grafic. Cu alte cuvinte, de acum, este posibilă și înregistrarea altor tipuri de mărci, cum sunt cele sonore, de exemplu. Citește articolul
În contextul epidemiei de coronavirus, dar și a problemelor cauzate de seceta din acest an, statul vrea să știe care care sunt stocurile de produse agricole din țara noastră, urmând să impună celor ce lucrează cu astfel de produse, respectiv producători, depozitari ori procesatori, prin intermediul unui proiect de ordonanță al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) aflat în dezbatere, o serie de obligații de raportare a unor date statistice privind stocurile deținute. Citește articolul
Dotarea cu case de marcat cu jurnal electronic sau existența documentelor de proveniență pentru bunurile vândute sunt doar două dintre chestiunile pe care le verifică inspectorii antifraudă când vin la un control inopinat la comercianții cu amănuntul. Citește articolul
Recenta modificare a Legii nr. 129/2019 (actul normativ ce reglementează măsurile pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului) a adus o obligație suplimentară pentru entitățile vizate de această lege (cum sunt avocații, notarii sau anumiți comercianți): de a se asigura că partenerii lor de afaceri și-au îndeplinit obligațiile privind beneficiarul real. În acest sens, entitățile raportoare vor fi nevoite să obțină dovada înregistrării beneficiarilor reali sau informații din registrele centrale ale beneficiarilor reali, în ceea ce îi privește pe noii parteneri de afaceri. Citește articolul
O modificare recentă a Legii nr. 129/2019 (actul normativ principal ce guvernează domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului) a extins obligațiile de desemnare a unei persoane responsabile (sau mai multe, în anumite situații) cu aplicarea Legii nr. 129/2019 și la firmele care comercializează bunuri și fac tranzacții în valoare de cel puțin 10.000 euro, lucru introdus în premieră. Până acum, asemenea firme erau exceptate expres de la această obligație. Citește articolul
Mai nou, în Legea prevenirii spălării banilor a apărut o obligație expresă pentru beneficiarii reali de a da firmelor private pe care le controlează toate informațiile despre ei, pentru ca acestea să-și poată îndeplini obligațiile față de autorități. În caz contrar, beneficiarii reali riscă amenzi de până la 150.000 de lei, dacă sunt persoane fizice. Citește articolul
Ultimele modificări aduse legislației pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării faptelor de terorism au introdus, printre altele, și „Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”, care va fi operat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul va conține informații despre datele bancare ale firmelor și persoanelor fizice din România. Pentru că vorbim de o stocare a unor date foarte importante pentru cei vizați, Ordonanța de urgență nr. 111/2020 (care a introdus și obligația implementării Registrului) a prevăzut o limită de timp în care pot fi păstrate datele: zece ani de la momentul încetării relației clientului cu instituția unde era deschis contul de plăți/bancar. Citește articolul
Persoanele fizice sau juridice pot solicita informații din registrul beneficiarilor reali de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), fără să demonstreze un interes legitim în acest sens. Măsură a fost oficializată săptămâna trecută printr-o ordonanță de urgență a Guvernului, publicată miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul